2007-07-06

Tvätt och regniga dagar

Det regnar och regnar ute. Just nu är det uppehåll och det ser nästan ut som om solen ska titta fram, men när som helst kan det komma en ny regnskur. Det är lite tråkigt eftersom jag gärna skulle vilja utforska omgivningarna på cykel men inte har några regnkläder för tillfället (dessutom är det inte lika kul att cykla runt i regn som i sol).

För att hitta på något tänkte jag att jag skulle åka till IKEA och införskaffa lite småsaker som vi mer eller mindre behöver. Det var innan jag visste hur lång tid det skulle ta att tvätta. I Uppsala tvättade och torkade jag fyra, fem eller sex maskiner på 2½ timme. Här har det tagit närmare åtta timmar... Varför då? Jo, för det första finns det bara två ganska små tvättmaskiner i tvättstugan. Tvättprogrammen är ungefär tio minuter längre än i Uppsala. Det betyder att det tar mer än dubbelt så lång tid att köra tvättmaskinerna än vad jag är van med. Men det är okej. Det som slukar mest tid är torkningen. Inget torkskåp och ingen tumlare. Istället finns det två torkrum (varav ett var upptaget) med en fläkt som torkar tvätten helt utan att värma upp luften. Det tar en evighet att torka kläder där. Men till slut blev jag klar.

Jag hade i och för sig kunnat åka till IKEA under tiden tvätten torkade, men det är några tåg- och bussbyten för att ta sig dit och jag ville inte riskera att komma hem för sent. Det får bli nästa veckas projekt. Istället bakade jag en tigerkaka med banan och kokos från Två systrars söta idag. Den luktar härligt så det bådar gott!

Inga kommentarer: