2007-07-10

Nu vill jag ha sol!!!

Ännu en gråmulen dag går mot kväll. Självklart började regnet ösa ner så fort jag satte mig på cykeln för att handla mat på Coop. Att jag dessutom inte kunde handla allt jag skulle eftersom den enda "bankomaten" som tar VISA-kort var ur funktion gjorde inte saken bättre. Här är det Mastercard eller postens eget kort som gäller som allmän betalning. VISA fungerar ofta bra, men inte när man ska handla livsmedel. Cash is king med andra ord. Hur som helst kommer jag bli en hejare på att cykla med paraply om det här vädret fortsätter. När jag kommer hem till Sverige i augusti är det första jag ska göra att köpa ett ordentligt regnställ. Mitt gamla kasserade jag i flytten eftersom det ändå knappt fungerade längre. I eftertankens kranka blekhet ganska dumt, men jag hade hoppats på sol här.

Annars har jag surfat runt på internet idag och bl.a. registrerat mig på en sida för svenskar boende i utlandet. Jag hoppas att det ska vara ett sätt att lära känna andra svenskar här i närheten! Igår hittade jag en intressant blogg skriven av en tjej som flyttade till USA för snart ett år sedan. Jag läser den i kronologisk ordning och känner igen mig i mycket som hon skriver.
(Än så länge har jag bara kommit fram till oktober 2006.) Våra situationer är ganska lika, båda har vi män som har disputerat och som har fått jobb i ett annat land, båda börjar vi som "medföljande" för att sedan se vart det tar oss. Mycket intressant läsning för mig!

Imorgon ska jag åka till PSI och träffa några av "PSI-kvinnorna". Det blir roligt! De träffas varannan vecka i PSI-restaurangen OASE och vad de gör då vet jag inte riktigt. Men jag ser fram emot det i alla fall - det är alltid trevligt att träffa andra människor och eftersom jag nästan inte känner någon här ännu är det extra spännande!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har sol!!! Du kan få komma till oss. Vi har inte haft regn sedan... ja, det var nog i februari. Vi har runt 26 grader varje dag och sol. Barnen och jag bader i poolen bredvid huset alla dagar, det är jätteskönt.

Kul att se din blogg, det verkar som att det går ganska bra för dig och Matts. Det svåra med att flytta är helt enkelt att man inte vet hur någonting fungerar, det är ganska tröttande. Din fina tigerkaka är ett bra sätt att orka med allt nytt. Finns det mysiga cafeer också?
Kram Rachel

Ulrika sa...

Åh, jag skulle gärna komma till er några dagar... :-)

Än så länge har vi inte gått på café själva, men vi har gått förbi flera stycken. Det verkar vara populärt att sitta "på rad" och titta på folk här istället för att sitta runt borden som vi gör i Sverige. T.ex. kan det stå en rad med cafébord på en trottoar och istället för att stolarna står runt omkring borden står de uppradade bakom dem. Därför har alla cafégästerna full uppsikt över gatan och dem som passerar där.

Anonym sa...

Här kommer solen och värmen om 1½ vecka då jag går på semester...
Jag jobbar mest hela tiden, så har inga stora utflykter att blogga om:-) Är ni i samma tidszon? Bäst att kolla upp så jag inte ringer för sent...Ska försöka bli lite bättre på att skypa.
Kram! Ida

Ulrika sa...

Ja, vi har samma tid som Sverige, så det är bara att ringa (har vi Skype igång så är vi i alla fall vakna).

Hoppas att det stämmer om vädret för dig - det är alltid trevligt med sol och värme när man är ledig. Just nu tittat solen fram lite bakom regnmolnen, men jag blir inte förvånad om det kommer en störtskur när som som helst... :-)

Anonym sa...

Det har hänt en del på SVIVs websida sedan jag besökte den för några år sedan. Forum och sånt fanns inte då, eller också hittade jag det inte.
Man är aldrig så svensk som när man är utomlands...