2007-07-16

Schweizare som inte är schweizare

Igår när jag simmade var det en kvinna i poolen som simmade lite väl hänsynslöst. Eftersom det verkar som om Schweizare i allmänhet är ganska artiga förvånade det mig att hon verkade simma i sin egen lilla värld. Hon vände utan att titta sig om (i en pool full med barn och vuxna), hon simmade rakt fram utan att se sig för (vid ett tillfälle simmade hon ikapp och in i mig!) och tog över huvud taget inte mycket hänsyn till oss andra stackare som försökte lägga längder bakom oss.

Det hela "fick sin förklaring" när M och jag skulle åka hem. Då gick hon också hem tillsammans med sina två barn. Och jag kände igen henne som en av PSI-kvinnorna. Hon är fransyska och inte schweizare! (Okej, jag generaliserar big time nu, men något måste det ju bero på.)

Annars var jag med om en intressant (och totalt osvensk) upplevelse i torsdags när jag åkte hem från IKEA med K, en annan PSI-kvinna som jag lärde känna i onsdags. K kommer från Skottland men har de senaste åren bott i Frankrike och kör bli därefter. :-) När vi skulle ut på motorvägen var det mycket trafik så vi fick klämma oss ut framför en annan bil. Då blev föraren av den bilen jättearg och tutade upprepade gånger. K vinkade typ "lägg av" till honom. Då körde han upp jämsides med oss och pekade finger åt oss. K låste bildörrarna (ifall han skulle gå ur bilen och försöka ta sig in i våran bil) och pekade tillbaka och la sig sedan bakom honom och blinkade med helljusen...

Kanske är det för att jag kommer från mindre samhällen det hela var så främmande för mig, men det kändes helt klart väldigt osvenskt i alla fall.

4 kommentarer:

miyala sa...

hm... tyvärr har jag mååånga erfarenheter av otrevliga schweizare i simbassänger... tror inte att det är enbart franskt.

Har oxå en bild av att schweizare kan vara väldigt otrevliga och otroligt strikta gällande rätt och fel... speciellt i kassor på mataffärer har jag blivit dåligt bemött (surt) och av äldre människor... men men... de flesta är ju trevliga. Jag skulle dock inte välja att beskriva schweizare som artiga, inte mer än människor i andra länder, med undantag från användandet av Ni...

Men är glad att du har en annan upplevelse... kanske är de trevligare på landet?!!

Ulrika sa...

Miyala, det är sant, jag har ju läst i din blogg om dina bassängerfarenheter... :-)

Det jag reagerade mot i det här fallet var att alla andra hade en ganska avslappnad och trevlig stil i bassängen förutom kvinnan jag skrev om. I en vanlig simbassäng hade jag inte blivit lika förvånad över hennes simsätt, men det här var ju ett familjebad med barn som dök eller hoppade i och simmade kors och tvärs i bassängen.

Kanske är det så även här i Schweiz att folk är trevligare ute på landsbygden än inne i städerna. Med tiden kanske jag får lite mer nyanserade fördomar om schweizare... :-)

Ulrika sa...

Och mannen i bilen var ju inte ett dugg artig...

miyala sa...

:) hehe... hoppas hur som helst att du får fortsätta ha bra erfarenheter!!!