2007-07-18

Cykeltur med Frauenturnverein

Igår var det dags.

Förra veckan läste jag i RundSchau (en informationstidning som vi får en gång i veckan) att Frauenturnverein i Untersiggenthal skulle ordna en sommarcykeltur. Eftersom jag tycker om att cykla tyckte jag att det lät intressant. Sagt och gjort, jag skickade ett mejl och anmälde mig till cykelturen. I annonsen stod det att vi skulle cykla 50-60km så jag var lite orolig att jag inte skulle orka hänga med. Här i Schweiz är cykling stort och på kvällar och helger är folk ute och träningscyklar på fina cyklar iklädda speciella cykelkläder.

Vi var en blandad skara som gav oss av igår strax efter nio på morgonen. Jag var yngst och de andra var i olika åldrar, jag gissar mellan ca 35 och dryga 60. Tempot var precis lagom och efter en dryg timmes cykling var det dags för kaffepaus vid en kurort. Sedan fortsatte vi till Aarau där vi åt lunch på en italiensk restaurang (uteservering) innan vi vände hemåt. På hemvägen stannade vi och åt glass och vid femsnåret var jag hemma i Würenlinen igen.

Det var en riktigt trevlig dag och vädret, omväxlande sol och moln, var perfekt att cykla i. Jag blev lagom trött i kroppen, men tröttast var jag i huvudet av att en hel dag lyssna till och försöka förstå schweizertyskan (omöjligt känns det som!) och av att försöka prata tyska. Nyttigt, men ansträngande. :-)

Jag funderar på att gå en tyskakurs här framöver och idag gjorde jag ett språktest på Klubschule Migros hemsida. Jag hamnade på nivå A2 vilket känns helt okej. Vi får se om jag kan gå någon kurs i höst - det skulle vara roligt att bli bra på tyska när vi nu är här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittar inte språktestet, vill ju också testa!

Anonym sa...

Det är ju en jättebra idé att gå språkkurs! Då kommer du ju träffa massa trevligt folk. Och lära dig språket förstås. I Göteborg har det regnat i tre, fyra veckor, varit rena hösten. Men nu ser det ut som att det ska bli bättre. Jag jobbar ju, så mig gör det inte så mycket med mulet väder, men jag behöver också köpa mig ett regnställ. Har du några tips på märken? Kram/ Karin systra di

Ulrika sa...

Susanna: Språktesten hittar man om man klickar på "Sprachen" nere till vänster. Sedan får man klicka på "Sprachtest" i det röda fältet och sedan "Deutsch" nere till vänster. Då kommer man till en sida där man kan välja "zum Online-Test". Det kommer att gå galant för dig... :-)

Karin: Tråkigt med regn. Jag vet inte riktigt vilka regnställ som är bra, men jag tänkte gå på InterSport och kolla i alla fall (om jag inte tröttnar och köper ett här istället). Hoppas att ni får lite sol i alla fall!

Anonym sa...

Nu hittade jag :-)

Kul! Jag fick göra ytterligare ett test eftersomd et gick bra på första, men den fanns det tyvärr inte fler.