2007-07-22

Helgens äventyr

Nu är det söndag eftermiddag och M och jag kom just hem från en lång promenad (13 600 steg - stegräknaren är tillbaka). Vi har gått förbi vinodlingar och kossor, genom skog och förbi krucifix (inte mindre än tre olika stötte vi på längs stigarna) och vi har åter igen sett en massa knalloranga sniglar! Eftersom vi tyckte att det var fegt att ta med en karta visste vi ett litet tag inte riktigt var vi var, men det löste sig till slut. Så tättbebyggt som Schweiz är tror jag inte att det är möjligt att gå alltför mycket vilse, speciellt inte när man följer vägar och stigar. Det var hur som helst skönt att röra lite på kroppen.

Igår spenderade vi dagen i Zürich. Vi gick runt och tittade i olika affärer, köpte senaste Harry Potterboken och lite annat smått och gott. I Bodumbutiken hittade M en kaffekvarn, något som han har velat ha länge. Vi var också inne på Lush och botaniserade lite...

Efter att ha gått runt och bekantat oss med staden i några timmar slog vi oss ner i biomörkret och såg Harry
Potter and the Order of the Phoenix. Mitt i filmen trodde vi att det blev något fel eftersom filmen helt plötsligt avbröts. Men nej, det var bara paus! Perfekt, eftersom vi var törstiga och ville köpa något att dricka. :-)

Efter filmen hann vi precis med ett tåg hemåt och redan före nio var vi hemma igen. Det är trevligt att det inte är alltför långt till Zürich!

I förmiddags var jag på gudstjänst i Brugg för första gången. Jag har googlat lite och till slut
hittat en pingstförsamling i Brugg som jag har velat besöka. Idag var det så dags. Det var förstås lite nervöst att komma dit första gången utan att känna någon, men jag bet ihop och tog mig iväg. Det var jättetrevligt där. Eftersom jag inte förstår schweizertyskan gjorde alla sitt bästa för att prata högtyska i gudstjänsten (ibland halkade de dock in i schweizertyskan, men det gjorde ingenting) och jag förstod faktiskt nästan allting. Predikan handlade om att Jesus är vägen, sanningen och livet och en av sångerna vi sjöng var Kom, nu är det tid att tillbe (fast på tyska) som jag har sjungit många gånger i Korskyrkan i Uppsala. Efter gudstjänsten tog en kvinna, E, min adress och mitt telefonnummer eftersom hon gärna vill bjuda hem mig senare! Det var i det hela mycket trevligt.

Ja, det var helgens äventyr i stora drag. En lyckad avslutning på en riktigt bra vecka! Nu återstår det bara för oss att äta lite kvällsfika (det lutar åt varma mackor och kanske fruksallad) och titta på ett avsnitt av Tre kärlekar på svt.se innan helgen är över för vår del.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nynnar och minns: Komm, jetzt ist die Zeit....

Härligt att du hittat en kyrka som verkar bra.

Ulrika sa...

Jag kan tillägga att filmen var på originalspråk (alltså engelska) med textning på både tyska och franska. Lite förvirrande, men det gick bra i alla fall.