2007-07-09

IKEA och Schwedenshop

Nu har jag varit på IKEA. Det gick bra att hitta både dit och hem (men jag är fortfarande inte helt säker på hur biljettsystemet fungerar).

Förutom att provsitta soffor och känna på matbord gjorde jag av med en massa pengar på en massa småsaker. Äntligen har vi ett ordentligt diskställ, värmeljus och servetter. Bland allt annat köpte jag en hushållsvåg - något som jag länge har velat ha. Den är digital och går att ställa om mellan gram och oz. Dessvärre är displayen inte hel... Eftersom den var det dyraste jag köpte får jag nog fara till IKEA en gång till snart och byta den mot en hel. Då ska jag också försöka komma ihåg att ta med mig tvålkoppen där en av två sugproppar inte fungerar. Äkta IKEA-kvalité!

I varuhuset finns det också en Schwedenshop där jag köpte lite godis och en burk matjessill (det är ju fortfarande sommar även om vädret inte tycker det). Där stötte jag för första gången på andra svenskar. Det var en mamma med två barn. Självklart hoppade jag inte på henne och talade om att jag minsann också är från Sverige utan var svensk och lämnade dem ifred. Men jag njöt av att höra lite svenska...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej kompis!
Det finns få saker som gör en utlandssvensk så glad som IKEA. Trust me I know. Jo föresten i bryssel fanns oxå en "Swedenshop" som konkurerade om förstaplatsen. På ikea kunde man alltid träffa halva svenska församlingen och jag gick under namnet "BULLE" eftersom ungarna kände igen mig som hon som tinar kanelbullar.
vi hörs vidare.
kram
frida