2007-07-30

Saker jag saknar eller helt enkelt inte hittar här

Idag ska jag cykla in till Brugg och botanisera i butikerna. Det är nämligen en del saker som jag inte lyckas hitta på Coop här i Würenlingen.
  • Sirap - solrossnittarna blev inte alls lika goda med molass...
  • Muscavadosocker - hur ska jag annars kunna baka chocolate chip cookies?
  • Lösgodis - det verkar de inte ha så mycket här i Schweiz. Vi hittade en butik med lösgodis i Zürich, men sedan dess har vi inte sett det någonstans. Kanske är det här det optimala tillfället att sluta äta godis och bara äta choklad?
Något som de dock har många olika sorter av på Coop är fruktteer i lösvikt (i princip bara torkad frukt i små bitar). De är så goda att göra iste på och jag har precis tagit slut på förrådet från Sverige. De har också flera olika sorters rooiboste i lösvikt så på den fronten har jag inget att oroa mig för. M har dock inte hittat någon butik som säljer den sortens kaffebönor som han gillar ännu.

Igårkväll surfade jag runt på internet för att hitta intressanta lägenheter. Till slut hittade jag en annons om en lägenhet mitt inne i Brugg som verkade jättefin.
Efter lite efterforskningar lyckades jag googla reda på att han som bor där för tillfället förmodligen är doktorand eller något liknande på PSI. På bilderna såg jag dessutom ett cellofodral - det måste vara ett tecken. :-) Sagt och gjort, idag ringde jag och lämnade ett meddelande om att vi är intresserade av lägenheten. Vi får se hur det går!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sirap finns nog inte att köpa, vi hittade det aldrig i Tyskland - du får passa på att importera lite från Sverige i augusti.

Lösviktsgodis var också väldigt ovanligt i Tyskland. Och när det finns är det dyrare än att köpa färdigpackade godispåsar.

Muscovadosocker sökte jag aldrig efter, men tycker att det borde gå att hitta.

Lycka till med lägenheten!

Ulrika sa...

Nej, ingen lycka på sirapsfronten idag heller. Jag får helt enkelt följa Susammas råd och köpa med mig en flaska i augusti.

Däremot hittade jag något som liknar muscavadosocker i en specialbutik. Det har i alla fall ungefär samma färg och konsistens. Vid tillfälle ska här provbakas chocolate chip cookies så får vi se om det fungerar.