2007-09-04

Världens bästa pappa

Min pappa är sjuk. Han verkade inte sjuk när jag först träffade honom på UAS i Uppsala för snart tre veckor sedan, inte mer än att han snabbt blev trött. Själv kände han sig inte heller så sjuk.

För två veckor sedan gav dock några läkare pappa och oss beskedet att han skulle opereras. Vänster halspulsåder skulle "fixas till" eftersom det var förträngningar där och så snart det var åtgärdat skulle de göra en by-passoperation på tre av kranskärlen som förser hjärtat med syre. En stor operation. Thoraxkirurgen frågade mamma när pappa hade slutat röka eftersom han är relativt ung för att vara så sjuk, men min pappa har aldrig rökt.

Operationen gick bra och morgonen efter verkade pappa må bra. Men sedan hände det något. Han slutade röra på vänster ben och sedan även på vänster arm och kunde inte längre prata. I det längsta hoppades vi att han bara var trött efter operationen och att det bara var övergående symptom av de TIA-anfall han har haft tidigare, men till slut var vi tvungna att inse fakta: pappa har fått en stroke.

För tillfället kan min älskade pappa varken röra på halva kroppen eller prata, men jag hoppas och ber att han med rehabilitering och Guds hjälp ska bli bättre, och jag hoppas att ni som läser min blogg också vill be för min pappa. För Gud är allting möjligt. Matt 19:26
Pappa och jag dagen före operationen

Sara Groves har på sin skiva All Right Here en sång som heter You Cannot Lose My Love som jag lyssnade på när jag väntade på att flyga tillbaka till Schweiz. Det är egentligen en sång till Saras egen son, men några av stroferna där vill jag tillägna min pappa.

You may lose your appetite
Your guiding sense of wrong and right
You may lose your will to fight
But you cannot lose my love

Many things can be misplaced
Your very memories erased
No matter what the time or space
You cannot lose my love

Pappa, du är världens bästa pappa och jag älskar dig så mycket. Kämpa på, du är fortfarande ung och har mycket att leva för och du kan bara bli bättre nu.

Inga kommentarer: