2007-09-13

Tio år av mitt liv

För att berätta lite mer om vem jag är kommer det här en sammanfattning över de senaste tio åren i mitt liv. Intresseklubben kommer att anteckna febrilt! Ni andra kan strunta i det här inlägget helt... :-)

1997 var året då jag tog studenten från det naturvetenskapliga programmet på Björknässkolan i Boden. Några veckor senare åkte jag till USA för att tillbringa ett år där som au pair i en familj med en tolvårig pojke och en tioårig flicka. Där spelade jag också cello i New Jersey Intergenerational Orchestra.

1998 kom jag hem till Sverige igen och till min lillasysters stora sorg flyttade jag nästan omedelbart till lärdomsstaden Uppsala för att läsa till civilingenjör i molekylär bioteknik. Där träffade jag M och efter tre månader i samma korridor och en kväll med stjärnfall var vi ett par.

Våren 1999 (tror jag) började jag sjunga i kör i Korskyrkan. När terminsslutet kom hade jag tagit 11,5 av 40 poäng och under sommaren varvade jag butiksjobb på Domus i Boden med omtentapluggande... När höstterminen började hade jag tillräckligt med poäng för att få fortsätta plugga.

2000 kom med fortsatta civilingenjörsstudier, sommarjobb på Domus och omtentaplugg... Detta var också året då jag blev medlem i Korskyrkan i Uppsala.

2001 började jag en ettårig bibelskola i Örebro, Bibelinstitutet, efter en sommar på institutionen för cell- och molekylärbiologi (ICM).

2002 pluggade jag hårt hela sommaren och började mitt fjärde år som teknolog med alla omtentor avklarade! Jag lärde också känna många härliga människor i min nya bönegrupp!

2003
fyllde jag 25, gick på bal på slottet och fick min första mobiltelefon (som jag fortfarande har kvar). Jag återkom till ICM både för att läsa några kurser och för att sommarjobba. En vecka i juli åkte jag och M till Bulgarien där vi också förlovade oss. På hösten började jag mitt examensarbete på Biacore AB.

Äntligen. 2004 tog jag ut min examen! Och blev arbetslös istället... Men efter några veckor började jag jobba som lärarvikarie på olika skolor, främst i de södra delarna av Uppsala. På hösten gifte M och jag mig i kyrkan på bilden i inlägget igår. Var det kanske det här året som min vän A startade ett band som jag fick vara med i?

2005 fortsatte jag arbeta som lärarvikarie och fick ett någorlunda fast vikariat under vårterminen. Under höstterminen bestämde jag mig dock för att läsa Tyska A vid universitetet istället för att kanske komma ett steg närmare mina patentingenjörsdrömmar.

Efter tyskan halkade jag 2006 in på ett stipendium på ICM, där jag blev "doktorandslav". Jag började återigen sjunga i en kör, den här gången Con Teo. Detta var också året då jag äntligen köpte mig en egen cello!

2007 och fortfarande inget patentjobb. Istället fick M bestämma vart vi skulle ta vägen och här är vi nu, i Schweiz, och försöker bygga upp en hållbar tillvara här.

Kanske inte världens mest spännande liv, men mellan raderna ryms det så mycket mer: vänner, familj, engagemang av olika slag, träning, bra böcker jag har läst, allt jag har bakat, olika beslut och allt annat som livet innehåller. Vad kommer jag att komma ihåg av mina kommande tio år?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa för mig som bara känt dig ett par år!

Ulrika sa...

Men jag måste säga att det känns som om vi har känt varandra längre i alla fall!