2007-09-20

Sär skrivning

Jag har ett problem. Jag blir full ständigt galen av att läsa sär skrivningar. Okej, om det händer en staka gånger i en text kan jag leva med det, men när det upp repas gång på gång tycker jag att det är jobbigt efter som det blir svår läst. Det värsta är att jag dessutom betraktar den som har skrivit texten som o smart. Fast personen ifråga kanske är super smart. Vad vet jag? Hur någon skriver ger verkligen inte en full komlig bild av personen i fråga. Men fakta kvar står - sär skrivning gör mig negativt in ställd till författaren av texten. Jag kan helt enkelt inte hjälpa det.

För mer galla över fenomenet, klicka här. Tyvärr är sidan sedan länge "död", men det finns mycket gammal skåp mat att läsa där ändå. Hur många sär skrivningar hittar du för resten i min text?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gå med i Facebook! Där finns en särskild grupp för oss som ogillar särskrivningar :-P

Anonym sa...

Hejsan Ulrika. Jag håller helt med dig. Det är helt hopp löst med sär skrivningar. Roade mig med att räkna. Hittade 16 st inkl rubriken. Sen fanns det en slam krypare. Enligt NE kan "i fråga" även skrivas som "ifråga", men oftast inte. Ja, jag är grundlig. Kul att du hittat en kyrka att gå till och nya vänner. Har tyvärr inte lus läst din blogg dock, så det kanske är gammal skåp mat.
Blessing Koffe

Ulrika sa...

Inte illa räknat måste jag säga! :-)
Jag tänkte inte ens på att jag skrev "ifråga" ena gången och "i fråga" andra...

Anonym sa...

Det såg faktiskt inte jag heller. Såg bara i fråga och började fundera på om det också var en sär skrivning.