2007-09-23

Gårdsbutiker och små förpackningar

När jag var i Sverige fällde jag en kommentar om att förpackningarna här i Schweiz är så små för att landet är så litet... Eventuellt är det inte så det hänger ihop (om det alls hänger ihop) men faktum kvarstår - förpackningar av olika slag är oftast mindre här än i Sverige.

Här har jag några exempel (klicka på bilderna för att se förpackningarna lite bättre):
  • smör - inte behöver man väl någonsin större paket än 250g?
  • buljongtärningar - varför ska man ha en stor ask med många tärningar i när man kan ha en liten ask med bara två tärningar i?
  • socker och mjöl - ett kilo är bättre än två!
  • yoghurt - familjepack är 500g. Vi har lyckats hitta en förpackning med hela 775g, men det är ändå en bit kvar till en liter.
  • jäst - 42g är optimalt (jobbigt när man bakar efter svenska recept och ska ha 50g - tur att det inte är så noga).
  • creme fraiche och liknande produkter - 1,8dl istället för svenska 2 eller 2½dl.
  • pärlsocker - här är jag inte riktigt säker på hur stora paketen är i Sverige. Hur som helst räcker ju 250g långt.
  • kakao - 150g är skrattretande lite...
  • bikarbonat - 5g...
  • vaniljsocker - 8g...
  • bakpulver - 15g...
En förklaring till att bikarbonat, vaniljsocker och bakpulver kommer i portionspåsar är att man här väger alla torrvaror istället för att mäta dem. En påse av ovanstående är då lagom till 500g mjöl. Men för mig, som ännu inte har någon schweizisk bakbok blir det bisarrt.

En bra sak med att bo här i Würenligen är att det finns flera gårdsbutiker "runt hörnet". Det är verkligen supertrevligt. Igår gick vi ut före frukost och köpte nybakat - hembakat - bröd och färsk frukt. Det finns också ägg, olika charkuteriprodukter, sylt och marmelad. Idag gick vi förbi där igen (tyvärr glömde jag kameran) och köpte Süssmost på äpple. (Typ färsk cider.) Gårdsbutikerna kommer vi att sakna lite när vi flyttar in till Brugg.

Till sist kan jag ju nämna att vi blev bjudna på raclette igårkväll. Det var andra gången för både mig och Matts och vi var inte så imponerade förra gången när vi på varsitt håll prövade denna nationalrätt. Men igår var det lite mer tillbehör och det var faktiskt inte dumt (även om vi inte precis tycker att det är någon kulinarisk höjdpunk). På bilden ovan sitter vi mätta och glada efteråt. Till höger vårt värdpar, R och C. Bilderna är tagna av deras dotter. Idag blir det dock hemgjorda hamburgare till middag - mums!

Och ja, jag måste ju också berätta att jag var med och sjöng Så länge jag lever (fast på tyska så klart) i kyrkan idag tillsammans med C och R som vi var på middag hos igår. Det var roligt!

Inga kommentarer: