2007-09-06

Punktliga schweizare?

Schweizarna har ett rykte om sig att vara punktliga. Och de schweiziska tågen ska man kunna ställa klockan efter. Så sägs det i alla fall.

Och ja, när jag har gått till kyrkan på söndagarna verkar alla vara där i tid. Det är inte som i Korskyrkan i Uppsala där en akademisk kvart, halvtimme eller trekvart inte är ovanligt. När jag kom ett par minuter sent eftersom jag inte hittade till kyrkan jag skulle till för ett par veckor sedan (jag var ute i god tid, men blev sen i alla fall) var jag den enda som kom sent.

Men förutom gudstjänsttider verkar schweizarna och deras tåg vara ungefär lika punktliga som svenskarna och SJ.

Några exempel:
  1. När jag skulle till flygplatsen för att åka till Sverige var tågen försenade.
  2. När jag skulle åka från flygplatsen när jag kom tillbaka från Sverige var tågen jätteförsenade (jag fick byta färdplan flera gånger för att komma hem).
  3. När jag skulle bli upphämtad i tisdags för att för allra första gången äta raclette kom min skjuts en kvart sent.
Skönt att veta att schweizarna också när det gäller punktlighet är mänskliga!

Inga kommentarer: