2007-09-20

Nu ska jag bli en fena på tyska

Igår började jag så äntligen min tyskakurs. Efter att ha gått på ett par provlektioner har jag bestämt mig för att det är nivå B2 som passar mig bäst. Första lektionen var alltså igår och eftersom lektionen i måndags var inställd har vi haft lektion idag också. Fr.o.m. nästa vecka är det dock måndag, onsdag och fredag som gäller.

Jag hoppas att jag kan utveckla mitt tal en del under de här veckorna och sedan får vi se om jag går någon fortsättningskurs eller om jag nöjer mig så här. Det skulle ju vara roligt att bli riktigt duktig på tyska nu när vi ändå är här, men eftersom det är Schweizertyskan som dominerar i vardagslivet känns det lite som att simma uppströms. Vi får se hur det går helt enkelt.

Nu är det nästan klart med en lägenhet för oss fr.o.m. första november. Då kommer vi äntligen att ha ett riktigt gästrum, och eftersom Ryanair börjar flyga billigt till Basel från Nyköping i mitten av oktober kommer det inte att finnas några ursäkter för att inte komma och hälsa på oss!

OBS. Ryanair har bara tre avgångar per vecka till och från Basel: tisdagar, torsdagar och lördagar. För mer information, se deras hemsida.

Inga kommentarer: