2007-05-24

Vad är jag rädd för?

Nu har jag lyssnat på min nya skiva om och om igen hela dagen. Vanligtivis är jag inte så bra på att lyssna på texterna till sånger - det är först efter lång tid som jag brukar börja ha koll på vad musiken jag lyssnar på handlar om egentligen. Hur som helst är det en text på den nya skivan som jag har "hört", och jag vet att den i mångt och mycket stämmer väl in på mig.

Vad är det jag är rädd för när det handlar om att tala om Jesus för andra? Ärligt talat tror jag att jag är rädd för att göra bort mig, att bli betraktad som en knäppgök. Rädslan är större än min vilja att berätta för mina vänner om den ende som ger evigt liv.

Jesus, hjälp mig att vara frimodig, att lyssna på vad Du vill säga mina vänner och att förstå att det Du vill ge är så mycket mer värt än andras åsikter om mig.

1 kommentar:

Sara Lejon sa...

Hej vännen... svårt, det där. Men jag tror att många lider av samma dilemma, att vara rädd för att bli betraktad som avvikande eller rentutav knäpp. Som jag ser det så är det just de saker som man lite halv-döljer från andra, som faktiskt gör en unik. Exempel! Jag gick på högstadiet och var "Tolkien-freak" och gick på levande rollspel och läste böckerna fram- och baklänges och skrev saker på alviska i mina skolböcker - gissa om jag ansågs udda! Men de böckerna gav mig så otroligt mycket, och jag måste medge (inte utan en viss tveksam blyghet), att jag inte vore samma person idag utan Tolkiens böcker. Crazy - men det gör mig till den jag är.
Utan passioner är människor så platta! Vad vore vi utan det som ger oss livsglädje och som vi kan ägna timme efter timme åt... Var glad att du sticker ut lite grann jämfört med vissa andra! Tänk om du inte hade gjort det... Och tänk vilken otrolig glädje det är att kunna dela din passion med andra likasinnade! Det är något av det häftigaste man kan göra som människa, tycker jag... att vara på samma våglängd som andra, att dela sin kärlek och passion för något.
Var glad åt det du har, och var inte rädd att visa din "unik-het". Det gör dej bara så mycket mer intressant som människa!
Var inte rädd, vännen.