2007-05-04

Jag och kakmonstret inom mig

Jag har en plan. Jag SKA tappa några kilon i vikt. Frågan är bara när och hur...

Hur som helst, min nuvarande strategi är att inte äta kakor och godis var och varannan dag. Istället ska jag bestämma när jag får äta kakor och godis nästa gång och så vänta tills dess. När jag väl kommer fram till kak- och godisdagen och får äta kakor ska jag bestämma när det är dags igen nästa gång. Det låter väl enkelt och smart - helt utan kakor och godis kan man ju inte leva!

Men i praktiken fungerar det sällan som det är tänkt i teorin. Ta t.ex. den här veckan. Jag bestämde mig i förrgår (då jag tog med mig massor av gott fika som jag bakat till BMC som avskedsfika och själv åt en hel del...) för att nästa gång jag får äta kakor är nästa vecka, tidigast på onsdag, då jag ska till Falun för att träffa mina föräldrar och min yngsta lillasyster. Ett bra beslut. Men igårkväll verkade M helt uttråkad (det är annars jag som brukar stå för det) och då föreslog jag helt oskyldigt att han ju kunde baka muffins om han ville. Och det ville han... Ljuvliga chocolate cheescake muffins från boken muffins och smoothies av Cheryl Lindblad. Självklart var jag tvungen att smaka en när de var klara...

Trots detta nederlag (men gott var det!) ger jag inte upp. Förutom efterrätten på disputationsfesten som jag ska på ikväll ska jag försöka vara ståndaktig till mitten av nästa vecka. Jag hoppas att eventuella sociala sammankomster i helgen kan genomföras utan inslag av kakor och godis... Den som lever får se.

Boken muffins och smoothies innehåller en massa goda och spännande muffinsrecept. Tyvärr verkar den vara på väg att ta slut, så om någon av er springer på ett ensamt exemplar i bokhandeln föreslår jag att ni snarast köper den. Andra fantastiska recept i boken är t.ex. bran muffins, choklad amaretto muffins, hallon, päron och kardemummamuffins m.fl.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Lägesrapport

Jag har inte ätit en enda kaka eller något godis sedan förra veckan. Än så länge går det alltså helt enligt planen. Jag lyckades till och med hålla tillbaka kakmonstret när vi var på café i helgen!

Idag åker jag dock till Falun och eftersom jag bl.a. ska baka lite åt mina föräldrar när jag är där kommer jag nog att äta lite också. Men det är okej. När jag kommer tillbaka till Uppsala inträder kak- och godisförbudet igen, men jag har inte bestämt mig för något nytt "stoppdatum" ännu.