2007-05-26

Middag för fyra

Igår hade vi middagsgäster. Mycket trevligt! Det gav mig anledning att göra en av mina favoritsysselsättningar: att baka. Jag tycker verkligen om att baka. Därför blev jag otroligt glad när vi öppnade bröllopspresenten från M:s farmor och farfar och det visade sig att paketet innehöll en assistent. Oj, vad jag har haft nytta av den, och jag hoppas att jag kommer ha mycket nytta av den lång tid framöver.

Här finns det en bild på assistenten "in action". Den är en hejare på att knåda deg och se så fint degen jäste sedan. Jag tycker nog nästan att assistenten är världens näst bästa uppfinning (på första plats kommer cykeln).

Resultatet av min bakning blev dessa goda kryssbullar. De innehåller både vetegroddar, dinkelmjöl och grahamsmjöl (1dl av varje som skållas med 3 dl kokande vatten) och 1 dl kesella, 25g jäst, 2,5dl mjölk, 2msk olja, 1,5tsk salt och nära 1l vetemjöl. De ska jäsas i ca 45 minuter, bakas ut till runda bullar, jäsas i 15-20 minuter och sedan ska man klippa ett kryss i dem och pensla dem med ägg innan man gräddar dem i 225 grader i tio minuter.

Brödet var färdigbakat, maten i stort sett klar och bara gästerna fattades. Då såg det ut så här. Eftersom finporslinet snart ska packas ner var det självklart att det skulle användas nu.

Middagen var god och gästerna var trevliga. Som efterrätt åt vi chokladfondu med olika sorters frukter. Mycket gott... Chokladen, från vänster till höger, är Green and Black´s organic 70%, Arriba Grand Crue 72% från Anneli K och Presige of Belgian vit choklad.

Efter maten spelade vi en omgång Scrabble. Som vanligt vann jag inte, men det gick faktiskt ganska bra som omväxling.

Ja, så kan man spendera en fredagseftermiddag och kväll.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Brödet, som blir 16 kryssbullar gör man så här:

Mät upp vetegroddar, dinkelmjöl (eller vetekli) och grahamsmjöl i en skål. Häll över 3dl kokande vatten och rör om.

Lös upp jästen i ½dl mjölk. Resten av mjölken samt kesellan blandas med skållet. När temperaturen har sjunkit till högst 37 grader blandas jästlösningen i.

Tillsätt olja, salt och vetemjöl (ca 8dl, mer om det behövs) och knåda tills degen släpper bunkens kanter.

Låt jäsa övertäckt i 45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Knåda degen med resten av mjölet och forma till en rulle. Dela rullen i 16 bitar och forma dessa till bollar som får jäsa på smord plåt (eller med bakplåtspapper) i 15-20 minuter.

Klipp ett djupt kryss i varje bulle och pensla med ägg. Grädda 10 minuter i mitten av ugnen.

Låt svalna på galler utan bakduk.