2009-04-01

Lägenhetsvisning

Idag har vi visat upp vår lägenhet för ett ungt par som planerar att gifta sig i sommar. De verkar tycka att det är en trevlig lägenhet - precis som vi gör - så jag håller tummarna för att de får den! Dessutom har vi fått vårt första lägenhetserbjudande från Lund med posten. Vi vet inte hur stora chanserna är att vi får lägenheten, men vi har nästan tre års kötid så det finns hopp. En dag i bostadens tecken med andra ord.

I övrigt har jag varit på coffee morning och sedan tillbringade jag eftermiddagen med A och hennes barn. En trevlig dag.

4 kommentarer:

James sa...

Hej! Tack för en bra och intressant blogg. Nu är du ju på väg från Schweiz, men jag har ändå en liten fråga. Jag planerar att bo en längre tid nere i Schweiz, har medel så att jag klarar mig och skall fixa boende i närheten av Zürich. Är det någon som helst koll eller frågor vid gränsövergångar om man har svenskt pass? Kollar polis och myndigheter EU-medborgares vistelse i landet?

Ulrika sa...

Hej James!

Roligt att du tycker om min blogg. :-)

Vad gäller din fråga så är kontrollerna vid gränsen inte så hårda, speciellt inte sedan Schweiz gick med i Schengen. Dessutom får EU-medborgare uppehålla sig i Schweiz i tre månader som turister. Om man stannar längre än en vecka måste man anmäla sig i Gemeindet där man befinner sig. Ska man stanna längre än tre månader måste man ha ett uppehållstillstånd.

Om man inte anmäler sig i Gemindet (d.v.s. uppehåller sig illegalt i Schweiz) kan man få problem när man skaffar telefon eller mobiltelefon eller till och med när man anmäler sig till elbolaget. Jag vet inte hur reglerna för uppehållstillstånd ser ut om man inte har ett arbete här så det kan vara bra att kolla med immigrationsmyndigheten i Zürich kanton.

Lycka till med allt!

James sa...

Tack för upplysningen. Jag hyr allt i andra hand så att det borde inte bli något problem. När det gäller mobil finns det väl kontantkort utan abonnemang som i Sverige antar jag?

Ulrika sa...

Vad jag vet, men det kan så klart finnas undantag, måste man alltid registrera sig även för kontantkort här i Schweiz.

För mer information om vad som gäller i Zürich kan den här länken kanske vara användbar:
http://www.migrationsamt.zh.ch/internet/ds/ma/de/home.html