2009-04-12

Jesus lever!

Påsken är kristendomens viktigaste högtid. Ändå är det julen som folk i allmänhet firar mest. Igår lyssnade vi på radion och någon gång under dagen intervjuades en konstnär som tyckte att påsken borde avskaffas eftersom den ligger så kasst i tiden. Mellan vinter och vår då vädret är tråkigt och det inte finns något roligt att göra. (Eftersom jag inte är bra på att komma ihåg exakta ordalydelser är detta mer andemeningen i det hon sa.) Vilket tunt argument! När hon sedan sa att de högtider vi borde koncentrera oss på är jul och midsommar höll jag på att bita mig i tungan - midsommar är verkligen inte någon garanti för vackert och skönt väder. Nej, då föredrar jag nog en vacker vårvinterdag runt påsk i Norrbotten framför regn och rusk en midsommaraftom i Stockholmstrakten.

Det viktigaste med påsken är hur som helst varken vädret eller antalet röda dagar utan anledningen till att vi över huvud taget har påsken inskriven i våra almanackor: Jesus dog för vår skull på långfredagen. Han offrade sitt liv för att vi ska kunna möta Gud. Och inte nog med det, tre dagar senare, på Påskdagen, återuppstod han! Han visade att döden inte är slutet, vare sig för honom själv eller för oss. Därför firar vi påsk, oavsett om det är i snöslask eller sol. Vi firar uppståndelsen och hoppet som den medför för oss.

Jag tycker om både midsommar och jul och vill inte vara utan någon av dem. Julen är en härlig familjehögtid och midsommar något trevligt att se fram emot innan sommaren tar riktig fart, men påsken är den högtid som betyder mest för mig som kristen och jag vill fortsätta att fira den. Bakom ägg och godis finns det så mycket mer - hela kristendomens kärna - och det är vad jag vill återupptäcka och fira.

Glad påsk! Kristus är uppstånden!

1 kommentar:

Andrea sa...

Amen! I´m right there with you, sister!