2009-04-14

Grönt, grönare, grönast

Förra måndagen gick jag till Würenlingen (för att äta frukost hos MK). På vägen dit gick jag förbi kyrkan i Rhein och nedanför kyrkan höll en bonde på att harva sin åker. Vårigt värre. Men då var träden än så länge inte så värst gröna.

Efter en vecka med sol och värme håller fruktträden nu på att blomma över och lövsprickningen är i full gång. Skog och dungar skiftar i skirt gulgrönt och det börjar kännas som att det kommer att bli sommar även det här året.

Idag, för bara en liten stund sedan flög det förbi en luftballong utanför vårt hus. Häftigt! På bilden kan man även ana hur grönt det börjar bli, även om det är ganska disigt idag. Jag hoppas att diset snart lättar eftersom jag planerar en cykeltur efter lunch. Redan igår, när M var tvungen att jobba, var jag ute på cykeltur och jag tror att jag ska upprepa den rundan, i alla fall ungefär, idag också. Igår följde jag med M till PSI och sedan fortsatte jag uppför den långa och branta backen till Böttstein. Därifrån följde jag cyklelleden längs floden till Döttingen där jag cyklade runt kraftverksdammen, Klingnau Stausee.

Klingnau Stausee är ett populärt utflyktsmål för ornitologer eftersom massor av flyttfåglar stannar till där på vägen norrut. Jag gissar att den stora flyttvågen redan är förbi, men utan att kliva av cykeln lyckades jag i alla fall få se några olika fåglar. Förutom gräsänder, sothönor och svanar (som man i princip alltid ser) lyckades jag spana in några skäggdoppingar och en häger som graciöst flög förbi mig och landade i ett dike.

Även i söndags var jag ute och cyklade lite, men den gången för att hälsa på A som jag inte har träffat på ett tag nu. Tjejsnack och lite fika - vad mer kan man begära. M jobbade i söndags också, men som tur är var han ju inte tvungen att jobba hela påskhelgen. I lördags hade vi en jättetrevlig dag. Skönt altanfika i Villigen hos S&C och sedan en trevlig kväll med smaskig lammgryta här hemma tillsammans med F&L.

Inga kommentarer: