2008-11-30

Första advent

Dags att tända första ljuset i adventsljusstaken. Till skillnad från förra året, då vi tände alla ljusen med en gång, blir det ett varje söndag i alla fall fram till efter tredje advent eftersom vi inte åker till Sverige förrän lagom till fjärde söndagen före jul. Hur som helst har vi inte tänt det första ljuset ännu eftersom det redan var väldigt ljust när vi åt frukost. Här på sydligare breddgrader är det ju inte lika mörkt som hemma i Sverige så om man vill mysa med ljus på morgonen får man se till att gå upp i god tid. Kanske lyckas vi bättre nästa vecka?

Idag kom vi inte upp så tidigt (men tidigt nog för att jag skulle hinna till kyrkan i god tid före tio då gudstjänsten startar) eftersom vi var bjudna på Thanksgivingmiddag hos P&K igår. Det var en mycket trevlig kväll med god mat i mängder; den obligatoriska kalkonen, stuffing, potatismos, gräddsås, tranbärssås, sallad, hembakat bröd och så lite sött till efterrätt. Vi var åtta personer totalt och efter middagen spelade vi lite spel och lekte varulvsleken, som går ut på att byborna ska försöka vinna över varulvarna samtidigt som varulvarna systematiskt "dödar" byborna... :-)

Innan vi gick till Thanksgivingsmiddagen hyrde vi en bil och åkte till en Esprit-fabriksförsäljningsbutik en halvtimme härifrån. Där hittade M inte mindre än två par jeans, en skjorta och ett bälte till ett mycket bra pris! Till detta använde han en mycket mindre del av sina födelsedagspengar än han hade planerat så nu har han pengar kvar att shoppa för. :-)

I fredags spenderade jag eftermiddagen med A och hennes barn och som vanligt hade vi några trevliga timmar. I torsdags kokade jag knäck två gånger eftersom jag brände den första gången och de lyckade tog jag sedan med mig till bönegruppen där vi hade "julmys" eller Weinachtshöck som det heter här. Med andra ord har det varit ganska fullt upp de senaste dagarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

HEJ!
Titta vad jag hittade när jag letade din adress för att skicka julkort till dig. Ingen adress, men din blogg. Har ju nu fått igång denna dator som införskaffades efter att förra "dött" så nu kan jag hålla koll på dig :).
Idag är jag ledig och kokar knäck igen. Ska sen julbaka med kidsen när dom kommer från skolan. Lite julgodis blir det också. Hur är livet? Trivs ni, ingen hemlängtan?
Här har det kommit nå enormt med snö på bara ett pat dagar...kul, man får ju julstämning. Har även turen att få vara ledig på självaste julafton, men jobbar juldagen, men hinner nog ändå få julkänsla på julafton, annars brukar det ju mest vara stress.
Hur går det för Matts på jobbet?
Är du fortfarande hemmafru som jag såg att du skulle vara en stund?
Själv får jag en egen hemmafru då Stig blir uppsagd på fredag, det är ju kris i byggbranchen just nu, som över allt annars. Han har sedan dryga året slutat på Bodenmail och jobbar på Vittjärvshus med pappa Ulf och trivs mkt bra, men tyvärr så måste han sluta. Hoppas denna kris inte håller i sig så himla länge.
Nä, måste koncentrera mig på knäcken nu annars har jag den överallt. Samt att jag har en lite 9 månaderbaby här också, men än så länge sover pyret.
Puss och kram och god jul, då jag inte hittar adressen...
Puss