2007-06-30

En dag i Zürich

Idag har vi varit i Zürich och vandrat runt. Vi kollade in staden och utbudet och prövade oss fram på tyska. Det gick ganska bra, men jag håller med alla dem som har sagt till mig att Schwyzerdütsch är svårt - det är nästan obegripligt! Men så fort de byter till "vanlig" tyska går det bra att förstå. Vi shoppade inte loss som man skulle kunna tro utan höll oss i kragen. Dock blev det en schampokaka till M på Lush, där vi också köpte en gelduschcreme. Spännande.

Hittills har våra största inköp annars gjorts på Coop här i närheten. Vi måste bygga upp ett basskafferi och det tar lite tid. Än så länge har vi ju inte fått hit våra cyklar så vi kan inte handla så mycket åt gången. Dessutom har vi ingen frys utan bara ett frysfack så det går inte att bunkra upp lika mycket som vi är vana vid (i och för sig hade vi bara en liten frys i Uppsala, så skillnaden är inte jättestor, men ändå).

Bland allt annat i Zürich så finns det ett utebad för kvinnor nästan mitt i staden. Dit vill jag gå någon gång... Det verkade ganska mysigt. Man går ner för en trappa vid floden, in genom en vanlig dörr och kommer direkt till ett "poolområde" med väggar runt. Sedan kan man också gå ut på en brygga direkt ut mot floden om man inte vill sola lika avskilt... Priset är ca 36 kr och det kan man gott betala för att få bada lite en varm dag. Dock inte idag (16 grader i vattnet och 19 i luften, dessutom var ju M med och han fick ju inte följa med in ändå). Kanske kan det bli tillfället för det en annan gång i sommar.

I övrigt finns det förstås en massa vackra byggnader och kyrkor i Zürich, det är lite backigt och man känner av storstadepulsen lite grann. Än så länge känns det som en stor stad, mest eftersom vi inte riktigt hittar där och inte vet var det vi letar efter finns... :-) Men eftersom det är ganska nära dit kommer vi nog att åka in då och då. I alla fall när vi båda två väl har fått varsitt halvpriskort för att åka buss och tåg till halva priset. M får sitt genom jobbet och jag ska köpa mig ett eget snart. Det kan vara bra att ha.

Imorgon är alla affärer stängda, även livsmedelsbutikerna - precis som det ska vara på söndagar - så då ska vi stanna här i Würenlingen och ta det lite lugnt. Kanske blir det en promenad längs någon vandringsled, vi får se. Vi har också köpt ett headset till datorn så vi ska installera Skype. Förhoppningsvis kommer vi att ha ett svenskt telefonnummer inom kort!

Das war alles für Heute. Auf wiedersehen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, nu har jag äntligen hittat fram till din blog. Vad vacker du är på festbilden. Jättekul att få veta hur du har det och vad som händer. Ha det väl! Ser fram emot bilder. Kram Sandra

Anonym sa...

Tja.
har väntat och väntat på uppdatering så visar det sig att man måste trycka på "visa alla inlägg" för att få upp det sista... puckat!
hoppas ni har det bra.
Kram
frida

Ulrika sa...

Hej!

Roligt att ni läser min blogg - och att ni kommenterar! Det känns som om jag är lite närmare Sverige när jag får kommentarer. :-)

gloryvie sa...

Salu...

Det var roligt att få höra något om Zurich, jag bodde där mellan 1980-1990 jag arbetade på en stor varuhuskjedja som heter Jelmoli, den största affären ligger på Bahnhofstrasse, och jag äääälskar schwitzerdytsch.
Staden Zyrich är för mig den vackraste i Schweiz, när man åker över Burklibrucke på morgonen och har hela sjön med dess vackra ständer, i bakgrunden bergen och ännu mer i bakgrunden de snötäckta vita alperna ja då vill man bara tala om för alla människor hur vackert det är. Ha det bra .

En svenska tillbaka i svedala...