2007-06-06

Tvättråd

I Schweiz fungerar tvättstugorna lite annorlunda än här i Sverige. Det har jag förstått dels när jag har läst i en annan blogg och när jag har läst i boken som M fick i disputationspresent av sin kollega. Tydligen bor Schweizare lite trångt och har därför inte standardmåtten i t.ex. köket. Detta betyder att det är dyrare för dem än för oss svenskar att köpa disk- och tvättmaskin eftersom de behöver specialmått på dessa. Nu är vi ju vana med delad tvättstuga eftersom vi har det så här i Sverige också så det kommer ju inte att vara ett problem i sig.

Det som skiljer sig från vår nuvarande situation är att det tydligen fungerar så att man har ett rullande tvättschema i Schweiz. Man kan alltså inte välja när och hur ofta man vill tvätta själv. Dessutom får man inte tvätta hela dagarna eftersom det mitt på dagen är en slags siesta och då ska det vara tyst och lugnt i huset. Det kommer nog att ta lite tid att vänja sig vid det, men man får ta seden dit man kommer.

Där vi bor nu kan vi tvätta när vi vill mellan 8.00 och 22.00. Vi kan boka flera tvättider i veckan om det behövs (något som har varit bra den här veckan när jag har tvättat sofföverdragen till soffan som vi säljer på söndag). Vi kan också välja dag och tid ganska fritt. Enligt M:s bok får tvättiderna vilken inbiten friluftsmänniska i Schweiz som helst att stanna hemma, hur vackert vädret än är, för att tvätta. Det låter lite trist att livet ska styras av tvättiden på det viset. Men kanske är de mer avslappnade på andra områden så att det jämnar ut sig.

Det blir spännande att se hur tvättningen fungerar på riktigt i Schweiz. Till dess får jag fortsätta att låta mitt liv styras av mina egenhändigt inbokade, men i varje fall flexibla, tvättider här i Uppsala.

Till sist mitt bästa tvättråd: använd ALDRIG sköljmedel till handdukar. Sköljmedlet lägger sig "utanpå" tyget och gör att handdukarna suger upp vattnet mycket sämre och alltså blir sämre att torka sig med. Frottehanddukarna blir mjuka av torktumling och linnehandukar blir lättare att få släta om de är tvättade utan sköljmedel och sedan får hängtorka.

2 kommentarer:

miyala sa...

Jag kan lugna dig med att det nog är väldigt olika beroende pà husregler. Här finns tvättid mellan 7-22 och den som skriver upp sig först fàr tvätta. Det fungerar altsà som i Sverige i vàrt hus!

Ulrika sa...

Skönt att höra! Det är ju väldigt olika från hus till hus här i Sverige också, men man blir ju lätt bortskämd med det man har... :-)