2009-03-29

En vecka med mamma på besök

Tidigt i morse (och det kändes så klart ännu tidigare eftersom det har blivit sommartid) körde jag mamma till tåget med hyrbilen. Nu har hon landat tryggt på Arlanda efter en vecka hos oss här i Schweiz. Det har varit en fullspäckad vecka, med någon aktivitet varje dag.

Tisdag: Vi började besöket med att ta det lugnt på förmiddagen. Efter lunchen skulle vi åka till Bad Schinznach med tåget. Det brukar ju vara trevligt där. Vi hade gott om tid att köpa biljetter och gå till perrongen. Här i Schweiz har tågen ofta ganska goda marginaler och ibland kommer de in till perrongen nästan tio minuter före avgång. Tåget stod alltså inne när vi kom fram till rätt perrong. Vi gick i sakta mak mot andra änden av tåget och gick sedan på en av de sista vagnarna. Mamma först och jag sedan. Halvvägs in i tåget tänkte jag att det skulle vara bra att kolla så att det verkligen var rätt tåg som vi klev på så jag tog ett par steg tillbaka ut på perrongen och insåg att det var fel tåg! Precis då gick dörrarna igen och gick inte att öppna igen utan tåget började röra på sig. I tåget stod mamma och på perrongen stod jag - med våra tågbiljetter! Mamma hade dessutom glömt sin mobiltelefon hemma så jag mimade åt henne att kliva av på nästa station och sedan var hon borta.

Sju minuter senare kom tåget som vi egentligen skulle åka med. Det fick jag kliva på för att följa efter mamma. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Skratta, för det var ju verkligen komiskt. Gråta, eftersom jag var orolig att 1. det skulle komma en kontrollant på mammas tåg. Där satt hon utan biljett, utan att kunna förklara vad som hade hänt och utan att kunna ringa till mig och 2. hon inte skulle kliva av på rätt station och att vi inte skulle hitta varandra igen. När mitt tåg till slut kom fram till Wildegg stod mamma som tur var där och efter 20 minuters väntetid kunde vi åka tillbaka mot Brugg och kliva av vid rätt station på vägen. Väl på termalbadet var det jätteskönt, men jag kommer inte att glömma mammas min när tågdörrarna gick igen på länge...

Onsdag: Dagen efter vårt tågäventyr vågade vi oss trots allt på ett tåg igen. Den här gången åkte vi till Waldshut för att äta lunch och shoppa lite. Tyvärr har vädret varit kallt och regnigt hela veckan så Waldshut visade sig inte från sin bästa sida. Å andra sidan fick vi möjlighet att pröva på ett trevligt café för att undkomma kylan och det var inte så tokigt det heller. När vi kom tillbaka till Brugg hälsade vi på C en sväng. Trevligt.

Torsdag: På förmiddagen träffade vi X i thelook Center i Brugg för att mamma skulle få en ansiktsbehandlig och bli lite sminkad. En liten spamorgon helt enkelt. Sedan åt vi sopplunch i Brugg och åkte till Aarau en sväng. På kvällen följde mamma med på min orkesterrepetition som på den gamla goda tiden när jag spelade i musikskolans och Bodens orkesterförenings orkestrar.

Fredag: Veckans sista vardag gjorde vi en mastodontutflykt till Locarno i den italienska delen av Schweiz. Vi tog tåget tid och större delen av resan både dit och hem tillbringade vi i restaurangvagnarna. Trevligt! I Locarno började vi med lunch och gick sedan till en trädgård där det växer hundratals olika kamelior. Just den här veckan hade de dessutom en speciell utställning med kamelior. Sedan tog vi bussen tillbaka till centrum och strosade runt där ett tag tills det var dags att ta tåget tillbaka. På hemvägen gick solen ner och från olika platser längs spåret bjöd alperna och solen på ett otroligt vackert skådespel. Den sista biten före Zürich visade Pilatus med sin taggiga topp upp sig från sin bästa sida.

Lördag: När M var ledig passade vi på att hyra en bil för hela dagen och gjorde en ordentlig utflykt. Tyvärr regnade det i princip hela dagen, men det var inte så mycket att göra åt det. Vi började med att åka till en outletbutik i Zurzach där jag hittade en bikini till ett mycket bra pris. Sedan körde vi vidare längs Rhen upp till Rheinfall. Där åt vi lunch med utsikt över vattenfallet och sedan tog vi en liten promenad för att se mer av det. Det var faktiskt lite häftigare än jag kom ihåg det från när jag var där med min kusin A så det var roligt att åka dit igen.



Efter Rheinfall fortsatte vi österut och åkte mot Konstanz och ön Mainau i Tyskland. Eftersom vädret var grått och tråkigt var parkeringen nästan tom, men vi trotsade vädret och gick in i trädgården. Ännu blommar inte så mycket där, men några saker finns inomhus och de koncentrerade vi oss på. Vi tittade på en orkideutställning, vackra blomarrangemang inne i slottskyrkan och så avslutade vi med ett besök i fjärilshuset. Mycket mycket vackert! Sedan bar det av hemåt på motorvägen och så var det dags för mamma att packa väskan för den här gången.

Fler bilder från Locarno och Rheinfall/Mainau finns i mina Picasaalbum (länk i högerspalten).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka vackra bilder, sagolikt! Ser att våren kommit en lång bit på väg hos er, med blommande magnolia. Vilka trevliga utflykter ni gör. Nämnde för ett tag sedan att jag, min man och vår lille son skulle till Chamonix. Vi hade också en mycket fin resa och kompisen vi hälsade på hos hyr en lägenhet med utsikt direkt mot Mont Blanc.
Bästa vårhälsningar från
Annika i Göteborg

Ulrika sa...

Ja, våren är i full blom här. Men det verkar ju äntligen ha blivit vårväder i Sverige nu också.

Härligt att er skidsemester blev bra. Jag kommer sannerligen att sakna alperna när vi flyttar till Skåne i sommar...