2009-01-14

Tjugondedag Knut

Tjugondedag Knut ska julen ut.
Den devisen lever jag efter, mer eller mindre. När man ska städa bort julen finns det många olika alternativ för. Antingen direkt efter julhelgen, lagom till det nya året, före eller efter trettondagen eller något helt annat. Jag håller mig dock till tjugonde dagen efter jul, dvs 13 januari, eftersom jag vill suga på julkaramellen så länge som möjligt. Speciellt här i Schweiz där vi inte har lyckats hitta några fönsterlampor (fönsterbrädorna är för smala för lampor och hängande lampor finns i princip inte att få tag i) och det blir otroligt mörkt när adventsljusstaken och stjärnan är bortplockade.

Igår åkte alltså julen ut hos oss och nu har jag istället plockat fram varenda värmeljuslykta vi har här och eldar på för fullt på kvällarna. Trots att jag så sent som i måndags öppnade ett nytt 100-pack med värmeljus från IKEA blev jag glad när jag igår fick möjligheten att åka till IKEA med MK för att hjälpa henne att köpa lite möbler. Själv nöjde jag mig med ett paket värmeljus och förhoppningsvis klarar vi oss tills det blir ljusare på kvällarna.

I och för sig ska jag inte gnälla, här går inte solen ner förrän vid femtiden, men som sagt, fönsterlampor är ingenting som schweizarna har upptäckt ännu...

I vårt hyreskontrakt står det att vi inte får torka tvätt i lägenheten pga risken att det börjar växa mögel på väggarna (dock är det helt okej att ha en luftfuktare hemma). Det är en regel som vi bryter mot eftersom det tar upp till tre dygn för tvätten att torka i "torkrummen" vid tvättstugan jämfört med ett dygn i lägenheten. Hur som helst har vi inte haft något problem (ännu) med mörka fläckar på väggarna och eftersom vi vädrar varje dag (i enlighet med hyreskontraktet) borde det inte vara något problem. Dock är fukt och mögel ett problem hemma hos MK. Hon får regelbundet ta bort mörka fläckar och har dessutom problem med kondens i mängder. Nedanför hennes vardagsrumsfönster bildas det till och med vattenpölar på parketten av all kondens och enligt henne själv kan de höra vattnet droppa från fönstret i sovrummet på nätterna! Kanske skulle man kunna ha överseende med det om det var ett gammalt hus. Men det är det inte, de bor tvärtom i en helt nybyggt lägenhet.

Det här med ventilation verkar, precis som fönsterlampor, inte ha slagit här i Schweiz. Men det är ju sådana skillnader som gör det spännande att bo i ett annat land...

PS. På IKEA här i Schweiz firas tjugondedag Knut i tre veckor med rea och specialerbjudanden. Ibland firas de svenska "högtiderna" mer utomlands än i Sverige. :-)

Inga kommentarer: