2008-06-10

Dålig tajming?

Fotbolls-EM är igång nu och ikväll spelar Sverige sin första match. Schweiz är tillsammans med Österrike värdland för evenemanget och därför finns det mycket goda möjligheter att se alla matcher på storbildsskärmar överallt här. Men istället för att titta på Sveriges match ikväll ska jag än en gång försöka ta mig från Nyköping till Falun. Vi får se hur det går. :-)

Förmodligen kommer jag än en gång bli otroligt frustrerad över det oflexibla svenska tågbiljettsystemet. Visst, man kan åka enkelt med TiM och TiB och andra liknande lokala företeelser, men efter ett nästan ett år i Schweiz har jag verkligen blivit bortskämd med ett av världens bästa tågnät och biljettsystem. Här kostar det i princip alltid lika mycket att åka mellan två platser. Inget strul med att behöva förboka eller att passa ett visst tåg. Det är bara att ta det tåg som passar. Sedan har de ibland erbjudanden om man t.ex. vill göra en utflykt någonstans, men för vanliga tågresor vet man alltid vad man får betala och behöver inte åka med ett visst tåg. Så flexibelt det kan bli! TiM är inte på långa vägar lika flexibelt eftersom man måste åka inom en viss tid och inte får göra uppehåll under resan.

Nej, jag kommer förmodligen att bli lika frustrerad den här gången som förra gången jag var hemma, men det är bara att bita ihop och hoppas att allt går bra (och gärna lite bättre än förra gången...).

Nu ska jag packa klart och sedan bege mig mot flygplatsen.

PS. Både i söndags och igår var jag vid poolen och badade. Härligt med lite sommarväder!

Inga kommentarer: