2008-01-21

Topp(en)väder

Ny vecka!

Jag har precis kommit hem från tyskan och väntar som bäst på att resterna från igår ska bli varma (köttfärsbiffar och potatismos - mums). Idag är det lite molnigt och "bara" knappt nio plusgrader. Igår däremot var det strålande sol och sisådär 13-14 grader varmt.

När jag kom hem från kyrkan tog vi en promenad upp på Bruggerberg där det finns två utsiktplatser. Den ena heter Wasserschlossblick och där var jag för första gången i oktober. Igår såg man förutom floderna också Alperna riktigt bra därifrån.

Vid den andra utsiktsplatsen finns det en bild som visar vilka de olika topparna är. Den studerade vi noga och efter lite klurande lyckades vi till slut lokalisera Jungfrau. På bilden nedan finns topparna som vi ser från vår balkong namngivna.


På väg hem, när vi gick genom Lauffohr, såg M plötsligt en krukväxt som stod vid trottoarkanten. Zum mitnehmen. Det är vanligt att folk ställer ut sådant som de inte längre vill ha och låter andra ta det istället (allt för att slippa betala dyra sopavgifter). Eftersom vi jobbar på att få det hemtrevligt här tog vi med oss Yuccapalmen hem. Idag ska jag köpa en ny kruka (den befintliga är för liten) och jord och plantera om den. Nu börjar vår lägenhet med andra ord bli ganska grön och det är trevligt. I sommar kan vi ställa ut en del av växterna på balkongen - härligt!

På fredag är det promovering för M i Uppsala. Därför åker vi till Sverige på torsdag. Innan dess ska jag dock försöka hinna sy gardiner, åka till ett termalbad och förhoppningsvis skriva några blogginlägg!

Inga kommentarer: