2008-01-31

Snabbmat

När jag kom till Stockholm för en vecka sedan åt jag på MAX där. Norrbottenspatriot som jag är älskar jag MAX (jag tycker i alla fall att det är godare att äta där än på McD och BK), men torsdagens besök var en besvikelse. Trots att jag var jättehungrig smakade maten inte gott. Pommesen smakade nästan illa och fiskburgaren var tråkig. Trist. Förhoppningsvis var det bara en tillfällig svacka som jag aldrig behöver uppleva igen.

Hur som helst firar MAX 40-årsjubileum i år och på deras hemsida kan man läsa Några minnen och anekdoter, bl.a. om hur MAX 1990 lyckades konkurrera ut McD både i Umeå och Luleå och sedan tog över McD:s lokaler! På senare år ha McD återkommit, men MAX är ändå för de flesta det självklara valet när hamburgare står på menyn.

Här i Schweiz är det långt mellan hamburgerkedjorna, i alla fall jämfört med i Sverige (fast eftersom Schweiz inte är så stort är det egentligen inte långt...). I Brugg finns det t.ex varken McD eller BK. Däremot finns det korvstånd lite här och där. Vi har faktiskt bara ätit snabbmat en enda gång här i Schweiz och det känns inte som att vi missar något. Vi äter över huvud taget inte så mycket ute längre. När vi bodde i Uppsala blev det i alla fall en gång i veckan för det mesta. Här blir det snarare en gång i månaden. Förmodligen är det bra både för plånboken och midjemåttet. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gjorde du i Stockholm utan att kontakta mig?? ;-)

Ulrika sa...

Jag bara "mellanlandade" där på väg från Skavsta till Uppsala... Jag hade tänkt äta i Uppsala, men p.g.a. en trafikolycka på E4:an hann jag inte med tåget så då åt jag när jag väntade på nästa tåg. I sommar kanske jag kommer att vara lite längre i Stockholm. I så fall hör jag absolut av mig! :-)