2008-01-12

Punktering

Igår var jag i Tyskland och käkade kinamat tillsammans med några andra PSI-fruar. Det var trevligt och gott.

På vägen hem hörde vi ett konstigt ljud från bilen. J, som körde, ville dock inget hellre än att komma tillbaka till Schweiz så vi undersökte inte saken närmare. Jag misstänkte punktering och frågade J hur det kändes i ratten, men eftersom ljudet avtog så snart hon släppte på gasen tänkte jag att hon säkert har koll på läget (hon trodde att det var motorn som krånglade). Hur som helst, när vi kom till gränskontrollen glodde gränspoliserna som galna på oss och en av dem gick runt och kollade på passagerarsidan. Sedan kom han tillbaka och frågade om vi inte hade märkt att det var punktering. De hade nämligen hört oss långt innan de såg oss.

Inte mycket att göra, så vi körde åt sidan och letade reda på reservdäck och domkraft. Vi var ju tre driftiga kvinnor i bilen plus tre eller fyra till i en av de andra bilarna så det skulle nog gå bra. Men eftersom det inte var så mycket trafik vid gränsen (klockan närmade sig midnatt) fick vi hjälp av en av gränspoliserna. Det kändes rätt fånigt att sju kvinnor stod och såg på när en man bytte däck på bilen (och lite irriterande - självklart hade vi klarat det själva!) men jag fick i alla fall rycka in och hjälpa till lite grann.

Till slut kom vi hem utan fler missöden, men jag är säker på att gränspoliserna hade något att skratta åt resten av natten.

Inga kommentarer: