2008-04-17

Andra svenskar som flyttar till Schweiz

Det händer då och då att jag får frågor om hur man bär sig åt när man flyttar till Schweiz. Självklart hjälper jag gärna till och svarar så gott jag kan. Dock är det inte så lätt att skicka ett personligt svar till någon som ställer frågan anonymt i kommentarsfältet till ett inlägg. T.ex. fick jag nyss en fråga i ett inlägg som jag skrev för två månader sedan, se här. Det bästa jag kan göra då är att svara i samma inlägg och hoppas att den som ställde frågan hittar tillbaka dit igen.

Alltså, ska du flytta till Schweiz och har frågor svarar jag gärna på dem. Kom bara ihåg under vilket inlägg frågan ställdes eller ange en e-postadress dit jag kan skicka svaret. Om du har ett Google- eller Bloggerkonto kan du dessutom få ett meddelande till din e-postadress när jag svarar på dina kommentarer i bloggen.


Uppdatering 2013-04-23
Nu är det snart fyra år sedan vi flyttade tillbaka till Sverige. Livet är i ett helt annat skede och tiden räcker för tillfället inte till att svara på frågor om att flytta till Schweiz (istället har jag fullt upp med att ta hand om de två barn som vi har välsignats med sedan vi återvände till Sverige). Dessutom har jag redan glömt mycket av regler och byråkrati kring flytten och jag har ingen aning om reglerna har ändrats sedan vi flyttade tillbaka. Så även om jag i teorin fortfarande gärna vill svara så gott jag kan på frågor kommer jag inte att göra det. Men läs gärna mina andra inlägg med etiketten "inför flytten till Schweiz". Kanske hittar du som har frågor i alla fall något svar där.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag har varit hemmafru i många år då min man har gjort karriär. Nu har jag hamnat i en livskris. Våra två barn håller på att flytta hemifrån och min roll som att laga mat och ta hand om hem förlorar liksom mening. Jag har ägnat dagarna att handla,städa, dekorera hemmet alltid planerade, vällagade middagar med fina råvaror från saluhallen. Vad göra nu när barnen är utflugna? Desprat housewife

Anonym sa...

Hejsan! Jag & min man funderar seriöt på att flytta till tyskland.
Men hur bär man sej åt.Bor jut nu i boliden. VI är gifta, båda arbetlösa men han kommer ha jobb där.
Tacksam om du kan hjälpa oss ;)
Min mail:tjoffsan15@hotmail.com
http://www.metrobloggen.se/Poucciiies

Ulrika sa...

Hej desperata hemmafrun

Det är klart att det finns nackdelar med hemmafrulivet också. Jag har ju inte planerat att vara hemmafru för evigt men nu, efter drygt ett år, börjar det kännas en aning oproduktivt att bara gå hemma. Inte för att jag inte har tillräckligt att göra för att fördriva tiden utan mer för att jag funderar på vad jag ska hitta på härnäst.

Här i Schweiz (jag vet ju inte var du bor) verkar många kvinnor vara nöjda med att stanna hemma resten av livet när de har fått barn. Fördelen är ju att det finns massor av andra hemmafruar att umgås med. Trots att vi inte har barn lyckas jag få veckorna att gå, för det mesta riktigt bra. Men om man inte har det kontaktnätet blir det så klart en helt annan sak.

Jag har inget konkret råd att ge till dig, men jag hoppas att du kan hitta något som känns meningsfullt att göra också nu när barnen inte längre bor hemma. Livet består ju av olika faser och ibland tar det tid att anpassa sig till det nya. Jag tror nog att även många som jobbar finner det jobbigt när barnen flyttar ut...

Jag önskar dig allt gott.
/Ulrika

Ulrika sa...

Hej Simone

Ja, det beror ju så klart på vad du vill veta. :-)

Vad gäller själva flytten så är frågan om ni får den betald av mannens jobb eller inte. Om inte är frågan som lönar sig att ta med sig. För att flytta en 2:a får man räkna med 30-40000kr. En viktig aspekt är ju också hur länge ni planerar att bo utomlands i så fall.

Eftersom både Sverige och Tyskland är EU-länder ska det inte vara något problem för dig att följa med dit såvitt jag vet. Men att kunna lite tyska är så klart en stor fördel, inte minst vad gäller att lära känna nya människor!

I övrigt är det lite svårt för mig att ge generella råd vad gäller att flytta till Tyskland eftersom jag aldrig har bott där. Schweiz är förmodligen ganska annorlunda även om länderna delar gräns med varandra.

Om du har mer konkreta frågor hjälper jag gärna till om jag kan. Lycka till med allt och tänk på att en utlandsvistelse både är intressant, lärorik och rolig och en chans som kanske inte dyker upp igen, i alla fall inte när det passar så bra för er angående jobbsituation osv.

/Ulrika

Anonym sa...

Hej jag är född i schweiz men flyttade till Sverige när jag var 5 år.
Har bott här sedan dess.
Nu vill jag och min sambo flytta till Schweiz och jobba.

men hur ska vi göra? vart ska vi vända oss för att få mer hjälp? behöver man något visum?
vad behöver man ?
tacksam om du kunde hjälpa oss!
Mvh Annica
email: Absolutanka@hotmail.com

Beatriz sa...

Hej, jag är svenska men min fästman är schweizare vi har tänkt länge på att flytta ihopa. Nu när Jag är färdig med skolan har jag bestämt mig för att flytta till honom. Är det något jag måste tänka på med, visum och försäkringar?
Har du något tips på bra kurser i tyska man kan ta på kvällara, jag vet bara Migro School. Vi ska bo i kanton zürich.

Tacksam för alla tips vad gällande flytten till ett nytt liv.
kram B
min mail är Beatrizandersson@live.se