2008-04-16

Flyga drake

Efter att ha läst Tusen strålande solar kändes det som ett självklart val att gå på bio och se Flyga drake, baserad på en bok av samma författare, igår kväll. Mycket bra film.

Eftersom filmen är både på dari och engelska och filmer antingen dubbas eller har fransk och tysk text samtidigt här, var jag lite spänd på att se hur de har löst det. I programmet stod det att filmen skulle visas på originalspråk och ha tysk och fransk text. Så var inte fallet. Istället var det enbart tysk text när skådespelarna pratade engelska och tysk och engelsk (!) text när de pratade dari. Perfekt för mig med andra ord, även om det var lite förvirrande ibland när de växlade mellan engelska och dari i samma scen.

Hur som helst är det en film som jag är glad att jag har sett. M följde inte med eftersom han var för trött efter slitet med VR-ansökan som han skickade in igår. Istället gick jag med min kompis S och det var trevligt det med. Biografen här i Brugg sitter ihop med en bar och om man vill kan man ta med sig det man köper i baren före filmen eller i pausen (!) in i biosalongen! Schweiz är även i det här fallet annorlunda.

Inga kommentarer: