2008-04-03

Rökförbud

Det här med rökförbudet på restauranger i Sverige (och i England!) är något som jag alltid kommer att tänka på när jag äter ute här i Schweiz (förutom i Migrosrestaurangerna som också är rökfria). Här i Aargau finns det ännu inget sådant förbud, men en del andra kantoner har det.

Hur som helst var jag på restaurang igår med tyskagruppen. Vi tog avsked av R som flyttar hem till Brasilien på lördag. Det var en trevlig mexikansk restaurang med jättegod mat, men nöjet förstördes lite av cigarettröken som låg tät i lokalen. Jag tror faktiskt att maten hade smakat ännu bättre om restaurangen hade varit rökfri! Mina kläder hade i alla fall inte luktat lika illa när jag kom hem. Dessutom upplever jag att schweizare röker i större utsräckning än svenskar, i alla fall inomhus. Här är det ofta fritt fram att röka inne i köpcentrum (men inte inne i själva butikerna) och tydligen är det inte så länge sedan som man fick röka på tågen här.

Jag tycker att det är bra med rökfria restauranger och hoppas, främst av egoistiska skäl men också för serveringspersonalens skull, att det snart är verklighet här också. Tills dess är det bara att gilla läget, ta några djupa andetag frisk luft efter restaurangbesöken och hänga kläderna på vädring. :-)

Tilläggas bör att restaurangen vi var på igår har en rökfri avdelning. Den är dock inte lika fint dekorerad och mysig som resten av restaurangen och har man otur får man sitta i draget vid ytterdörren.

Inga kommentarer: