2008-03-25

Tio dagar i England

Lördag: Resdag. På förmiddagen begav vi oss till Zürich flygplats för att flyga till England. Resan gick bra och på eftermiddagen kom vi hem till T, M:s opponent, utanför Warwick. Eftermiddagen tillbringade vi med att titta på Rugby på teve och det var skönt att bara ta det lugnt efter resan. På kvällen var det Currydags för första gången.

Söndag: T tog oss med till Stratford upon Avon där vi bl.a. besökte Shakespears födelseplats och en kyrka. Efter en mastig engelsk lunch och lite strosande i staden åkte vi till en supermarket. Det är alltid intressant att kolla in utbudet i nya länder! :-) På eftermiddagen kollade vi på film hemma hos T och efter middagen besökte vi byns två pubar.

Måndag: M och jag spenderade dagen i Warwick. Där besökte vi Warwick Castle. Vi gillar att springa omkring i slottsruiner, men det här var ingen ruin utan ett välbevarat slott. Det fanns flera olika "attraktioner" och vi började med att besöka fängelsehålorna, gick vidare för att se hur det var i slottet på medeltiden i två olika utställningar, fortsatte med sent 1800-tal och sedan klättrade vi upp i ett par av tornen. Vi avslutade med ett besök i påfågelsparken och orangeriet. Helt klart värt inträdet!

Efter flera timmar på slottet unnade vi oss Oken's Cream Tea på det mysiga Thomas Oken Tearooms vid slottet. Det var mycket gott!!!

På eftermiddagen besökte vi St Marys kyrka och kollade lite i affärerna i Warwick. På kvällen åt vi god asiatisk mat och tog en pubrunda i stan.

Tisdag: Innan vi satte oss på tåget till London tog T med oss på en biltur ut på landsbygden. Vi besökte en marknad och gick på café och sedan bar det av mot storsta'n. Väl där letade vi reda på vårt B&B och sedan en hamburgerrestaurang. På kvällen såg vi The Bank Job på bio och innan vi gick och kojade strosade vi runt ett tag och kom helt plötsligt till Picadilly Circus.

Onsdag: Dagen började med ett besök på Madame Tussauds och efter lunch åkte vi till det naturhistoriska museet och tittade på mineraler och dinosaurier...

Torsdag: Dagsutflykt till Cambridge stod på schemat. Besöket i universitetsstaden började med Cream Tea i ett mysigt café och sedan gick vi runt och tittade på olika college och vackra byggnader. Tyvärr regnade det nästan hela dagen, så efter ett besök i en kyrka där vi klättrade upp i tornet och Tapaslunch höll vi oss inomhus så mycket som möjligt... :-)

Fredag: Vi skulle besöka British museum, men det var tyvärr stängt. Istället strosade vi runt och tittade på Big Ben, Westminister Abbey och en massa andra "måsten". Vi överraskades av ett regn-och-hageloväder och vårt paraply blåste sönder. Då åkte vi till naturhistoriska museet igen för att kolla på några utställningar som vi inte hann med förra gången. Väl där hittade vi en folder om ett te- och kaffemuseum så när vi var klara där åkte vi till andra änden av sta'n. Efter museibesöken åt vi veckans andra Curry, köpte en film och åkte till vårt rum och kollade på den på M:s dator.

Lördag:
Oxford! Kallt och blåsigt, men en vacker universitetsstad. Förutom att titta på vackra byggnader besökte vi Pitt Rivers museum och det var verkligen jätteintressant! Där såg vi allt möjligt, från bastkorgar till förkrymta huvuden...

På kvällen åkte vi till Bicester och checkade in på vårt B&B där. Sedan träffade vi B&S för att äta middag. Det blev ännu en jättegod currymiddag och det var trevligt att få prata lite svenska!

Söndag: Efter en lugn förmiddag med vykortsskrivande och tevetittande på rummet begav vi oss till the Tythe Barn för att närvara vid S&R:s engelska bröllop. Det var verkligen jättetrevligt och som vanligt var det roligt att se en god vän gifta sig! :-)
Måndag: Resdag. Efter tolv timmar på buss, tåg, flyg, tåg och en avslutande promenad var vi hemma igen. Skönt. Det har varit en rolig, men kall (!) vecka och mitt första besök i England har gett mersmak (men nästa gång ska jag ha med mig varmare kläder).