2008-03-30

Tågresa Brugg-Bern-Interlaken-Mürren

Igår var vi på utflykt. Halv tio tog vi tåget från Brugg och fyra tåg och en linbana senare anlände vi till Mürren, en liten alpby. Där njöt vi av solsken och vackra vyer från terassen på restaurangen där vi åt lunch. Sedan spatserade vi omkring lite i byn, förfärades över hur otroligt dyrt det var att åka linbana upp på en toppen Schilthorn (nära 1000 kr för oss tre tillsammans - vi bestämde oss kvickt för att utsikten var tillräckligt fin där vi var) och njöt av vårvinterväder och takdropp.

Vi hade en förträfflig utsikt över Eiger, Mönch och Jungfrau. Här nedanför en bild på Jungfrau och en bild på syster yster och mig.

När vi kände oss klara med Mürren (det är trots allt inget stort ställe) åkte vi tillbaka ner till Interlaken. Där hann vi med en promenad längs kanalen som förbinder sjöarna Thunersee och Brienzersee i riktning mot den senare. Framme vi sjön tog vi en liten paus innan vi gick tillbaka till tågstationen för att påbörja resan hem igen.

Själva tågresan var en del av upplevelsen. Sträckan Bern-Interlaken är jättevacker, speciellt när man kommer fram till Thunersees kristallklara vatten med vita alptoppar i bakgrunden. Från Interlaken finns det många olika utflyktsmål att besöka, både på sommaren och på vintern. På vintern är det förstås skidåkningen som lockar mest. Nu, i slutet av säsongen, såg pisterna fortfarande okej ut, om än något blöta, och kanske återvänder vi till området nästa år för att åka skidor!

Tidigt tidigt i morse (sommartiden kom olägligt i år) följde jag med lillasyster M till tågstationen. Hon skulle ta dagens första tåg (5.20) till flygplatsen för att åka hem till Falun igen. Det har varit jätteroligt att ha besök och jag hoppas att hon kommer och hälsar på igen. Och att jag inte är så förkyld som jag har varit nu då...

Till sist en liten uppdatering på groddodlingen. Nu är det dags att skörda!