2008-03-10

En vecka i St Moritz Bad

Igår kom vi hem efter en vecka i St Moritz Bad. Tillsammans med S&C hyrde vi ett hus i byn i dalen mellan bergen. Vi anlände söndag eftermiddag och nöjde oss med att installera oss i huset och ta en promenad. Efter middagen tittade vi på teve innan vi gick och la oss.

På måndag morgon hyrde M och jag skidor och så bar det av. Vi började med en dags åkning i Corviglia där vi njöt av det vackra vädret. På bilden gör vi oss redo för vårt första åk.

Efter lunch åkte M och jag upp till toppen, Piz Nair. Därifrån var utsikten fantastisk.


Dag två åkte vi till Corvatsch. Där var backarna lite "rödare". Till att börja med hade vi ännu en dag med fantastiskt väder, men på eftermiddagen molnade det på ordentligt och då var vi glada att vi hade skidglasögon med oss.




På onsdagen vilade M från skidåkningen. S&C och jag passade på att åka till Corvatsch igen och de två sista åken åkte vi på Corvatschglaciären - en helt enormt bred pist med perfekt snö!



På torsdagen åkte vi än en gång i Corviglia. Vädret var molnigt, men utsikten i backarna var fantastisk ändå!



I fredags vilade S&C så M och jag åkte till Corviglia på egen hand. Vi hade en fantastiskt skön dag. Snön var perfekt och vi hade nästan backarna för oss själva! Vädret var helt okej och vi prövade alla pister (förutom de svarta) som vi inte hade åkt i redan. På kvällen åt vi ostfondue för första gången. Det var mycket godare än vi trodde!


Lördagen var vår sista skiddag och den tillbringade vi i Corvatsch. Trötta i benen lämnade M och jag sedan tillbaka vår hyrda skidutrustning. På kvällen bjöd S&C oss på middag på restaurang som födelsedagspresent till mig. Det var gott och trevligt.

Förutom skidåkning hann vi med en hel del spel. Dessutom turades vi om att laga middag och veckans matsedel bestod förutom ostfondue av hemmagjorda hamburgare, pasta med pastasås, foliebakad lax, risgratäng med räkor och heta böntortillias. Mycket gott blev det. Vi tog med oss ett par påsar bullar och det var mycket uppskattat med dem och varm choklad i skidbacken. Matsäckskulturen är inte lika stor här som i Sverige och det finns inte lika många värmestugor att fika i när det är kallt ute, men med lite vilja går det att lösa det också.

Här nedanför en bild på kyrkan i St Moritz Bad.


Sedan återstod bara packning och hemfärd för oss. Innan vi åkte hem hann vi dock se lite av Schweiz motsvarighet till Vasaloppet, Engadiner Skimarathon. Vi hejade lite på åkarna och jag försökte klura ut vilka som kunde vara svenskar baserade på kläder. Så fort jag misstänkte att någon var svensk försökte jag ropa "Heja Sverige friskt humör...". Till slut lyckades jag få en reaktion av en svensk i spåret! :-) Nu när jag kollade på resultatlistan såg jag dessutom att på andra plats av damerna var det en svenska, Elin Ek, Mora. Roligt! Bäste svensk på herrsidan var Daniel Tynell från Borlänge med en elfteplats. Dessa såg vi dock aldrig i spåret eftersom de sedan länge hade åkt förbi när vi kom ut... :-)

2 kommentarer:

Thomas & Jenny sa...

Ååå vad härligt! Fina bilder!!Var det svårt att hitta boende? Hade ni bokat långt i förväg? Ha det bra kram /jen

Ulrika sa...

Det var inte så svårt att hitta boende. Vi sökte lägenhet via http://www.engadin.stmoritz.ch och det fanns en hel del att välja på. Just nu är det ju dessutom "lågsäsong" eftersom vinterloven är slut. Inte jättebilligt, men delat på fyra var det helt okej. Vi bokade faktiskt inte mer än 1½ vecka i förväg!