2008-05-21

Das Zeichen @

I veckans nummer av Migros Magazin kan man läsa om ursprunget till @-tecknet. I slutet står det till och med vad vi kallar det i Sverige. När jag läste det hoppade jag till - jag har aldrig hört någon som har kallat @ för kanelbulle tidigare. Snabel-a eller "at" är de varianter jag själv använder och har hört andra använda. Självklart har jag också hört ett och annat annat namn på denna lilla krumelur, men snabel-a och "at" är enligt mig de vanligaste varianterna. Men för att ta reda på lite mer googlade jag på kanelbulle och snabel-a och hittade en hel massa intressanta länkar, bl.a. dessa:
  1. Vad hände med vårt snabel-a?
  2. Wikipedia
  3. Ordning
  4. Grattis snabel-a: idag är det din dag!
Min slutsats är att @ officiellt heter snabel-a, men att det förekommer en del mer eller mindre skumma namn på denna krumelur både i Sverige och i resten av världen och att kanelbulle är ett av dem, liksom alfaslang, krullalfa, apsvans, apöra och kringla. Själv tänker jag i alla fall fortsätta säga snabel-a eller "at". Så det så!

Inga kommentarer: