2008-05-26

Borta bra men hemma bäst

I torsdags landade jag alltså i Skavsta och efter lite "otur" med tågen (se föregående inlägg) hamnade jag i Uppsala. Kvällen var ljum och skön och det var så vackert med grönskan i kvällsljuset. Redan när vi flög in till Skavsta kände jag mig hemma där jag satt klistrad vid flygplansfönstret och tittade ut på landskapet. Plattare än Schweiz, men minst lika vackert för det!

Fredag förmiddag sprang jag ner på stan i Uppsala innan det bar av mot Falun med tåget för att uträtta lite ärenden. I Schweiz är EM-hysterin i full gång - det finns nästan ingenting som man inte kan köpa i en speciell utgåva inför fotbolls-EM. Toapapper, korv, bikins, choklad (flyger man med Swiss får man en chokladbit som ser ut som en fotboll istället för de vanliga platta chokladkakorna för tillfället), tröjor m.m. Men även här i Sverige verkar det dra ihop sig till sommarens evenemang. Förhoppningsvis går det bättre för Sverige i fotbolls-EM än i ESC. Men det gick ju i alla fall bättre för Sverige än för Schweiz i ESC...


I lördags gjorde mamma, pappa och jag en bilutflykt och hamnade så småningom i Sundborn där vi stannade vid Carl Larssongården. Gamla hus av det här slaget är ju inte alltid så handikappanpassade så vi nöjde oss med att stanna utanför i solen och tog sedan en fika där innan vi åkte hem igen.

Igår gick vi en sväng på stan tillsammans och kollade lite på marknaden. Det har nämligen varit något som heter Falukalaset här i helgen.
Idag har jag gått en sväng på stan och än en gång insett hur mycket lättare det är att shoppa här i Sverige än i Schweiz eftersom jag helt enkelt vet precis vilka affärer jag ska gå till här. Men jag har inte shoppat mycket mer än strumpor här i alla fall.

När jag var klart på stan ringde mamma och bjöd mig på fika på bryggan vid den gamla brandstationen här i Falun. Mycket fika blir det här... :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag heter Emelie och undrar om du kan svara på lite frågor hur det är att bo i Schweiz?

VIll egentligen veta så mycket som möjligt, är det dyrt att leva där? Hur är vädret jämfört med Sverige? Är de duktiga på engelska där?

Behövs något visum eller liknande? Hur fungerar det med uppehållstillstånd? Hörde i dag att man måste vara gift för att få det i Schweiz... Hur fungerar det med jobb och betala skatt osv?

Det blev många frågor det här. Har verkligen ingen aning om hur det fungerar så jag vore väldigt tacksam för svar! Om du har tid att svara kan du göra det på semlan9@hotmail.com

MVH/Emelie