2007-04-03

Chocolate Chip Cookies

Som sagt, jag är ett kakmonster. :-) När jag åkte hem från USA (där jag var au pair efter gymnasiet) fick jag inte med mig något bra recept på CCC. Jag försökte få min värdmamma att skicka mig receptet, men det gjorde hon aldrig. Gissa om jag blev glad när en av mina bästa vänner kom hem från USA med en hel bok fylld med ljuvliga kakrecept för drygt två år sedan. Det tog inte lång stund innan jag hade hittat det optimala receptet på chocolate chip cookies, och här är det! Måttenheterna är lite skumma eftersom de helt enkelt använder skumma mått i USA (SI har inte riktigt slagit igenom där ännu...).


Thick and Chewy Chocolate Chip Cookies, ca 24 st

(Fritt översatt från en amerikansk kakbok)


56g smör

6 msk strösocker

6 msk ljusbrunt muscavadosocker

¼ tsk salt

1½ tsk vaniljsocker

1 stort ägg

2½ dl + 2 msk vetemjöl

½ tsk bakpulver

150g grovhackad choklad av valfri sort, blanda gärna vit och mörk

100g hackade nötter


* Sätt ugnen på 190° C.

* Rör ihop smör, allt socker, salt och vaniljsocker med elvisp.

* Rör i ägget och skrapa ner allt från sidorna med en slickepott. Blanda lite till med vispen.

* Blanda mjöl och bakpulver för sig. Rör ner i smeten och blanda ihop med vispen.

* Rör ner choklad och nötter.

* Forma till runda bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, ca 7cm mellan varje boll.

* Grädda 10-12 minuter mitt i ugnen, tills de börjar få färg.

* Låt dem ligga kvar på plåten i 5 minuter innan de får svalna på galler.


Nötterna kan uteslutas eller bytas ut mot mer choklad.

Kakorna är godast nygräddade. Gör dubbel sats och frys de ogräddade bollarna i en burk. Ta sedan fram så många du vill ha och grädda direkt från frysen.


Receptet kommer från boken ”got milk?® the cookie book”, Peggy Cullen

Inga kommentarer: