2007-03-23

Saker som kan vara bra att veta när man ska flytta till Schweiz - och som jag inte vet ännu!!!

Okej, jag vet. Vi har bara vetat om att vi ska flytta till Schweiz i 1½ vecka nu, men gissa om det är svårt att tänka på annat. Det är så mycket som vi inte vet hur man ska göra!

T.ex. läste jag på en annan blogg
att det svenska körkortet bara är giltigt i ett år i Schweiz! Vi ska ju bo där i två år, betyder det att vi måste skaffa Schweiziska körkort och att vi blir av med våra fina svenska???

Sedan är det det här med elen. Jag har listat ut att de har samma spänning och frekvens på elen där som vi har i Sverige. Men passar våra kontakter i deras vägguttag? Jag vill ju ha med mig symaskin, assistent, fön och strykjärn (så att min man kan stryka sina skjortor - något som jag verkligen inte gör åt honom). Kommer det att fungera att plugga in allt detta utan problem?

För att vi ska kunna skriva oss i Schweiz måste vi ha ett vigselbevis att visa upp. Inget problem tänkte jag först, men sedan insåg jag att det kanske måste vara ett vigselbevis på tyska, franska eller italienska som är de officiella språken i Schweiz. Hur ordnar man det på bästa sätt?

Till slut är det ju en massa saker att tänka på innan man flyttar utomlands. Är alla elavtal, prenumerationer och andra saker som ska betalas regelbundet, avbeställda?

Nu är det drygt tre månader kvar tills vi ska flytta och jag är redan helt nervös över allt som ska ordnas. Men det löser sig väl så småningom kan man hoppas...

Inga kommentarer: