2009-07-10

Passvandring över Lötschenberg

Vad passar bättre än att avsluta vår vistelse i Schweiz med en ordentlig vandringsupplevelse? Sagt och gjort, på måndagsmorgonen satte vi oss på tåget till Kandersteg för att vandra över ett bergspass.

I Kandersteg provianterade vi samt fyllde på våra vattenflaskor med färskt vatten och M passade på att köpa sig en ny keps eftersom hans gamla hade försvunnit. Sedan gav vi oss av.

Från Kandersteg vandrade vi först till Selden. Det var mycket vackert och ganska behagligt och tog oss ungefär tre timmar. En bit efter Selden stannade vi för att äta lunch och sedan började den riktiga prövningen - vi skulle ta oss upp på berget till passet över till Lötschental. Stigen gick uppåt, uppåt och uppåt. En bit upp stannade vi på en liten restaurang och drack varsin apfelschorle innan vi fortsatte. Ett tag senare kom vi upp över trädgränsen och snart byttes grönskan ut mor snö och sten. Sista biten upp till passet inkluderade till och med lite lättare klättring och det var med lättnad vi till slut, efter sju timmars vandring, nådde toppen och stugan där vi skulle spendera natten.

I stugan fanns det till och med duschmöjligheter och efter varsin snabb dusch kunde vi sätta oss vid ett dukat bord för att äta. Vilken service! Det var vi och fem andra vandrare, förutom personalen, som övernattade i passtugan.

Morgonen efteråt åt vi frukost och sedan gjorde vi oss redo för att gå ner på andra sidan passet, sydsidan av berget. Vädret var fantastiskt fint och på vägen ner såg vi flera murmeldjur. Härligt! Jag får ofta ont i knäna av att gå nerför, men den här gången hade jag fått låna stavar av D&A och de hjälpte faktiskt. Det var bara den allra sista biten som jag hade ont och då visste jag ju att vi snart var framme. Vi gick nerför ungefär halva berget och efter lunch på en solterass åkte vi linbana den sista biten ner till bussen.

På eftermiddagen var vi tillbaka i Brugg, trötta och slitna, men nöjda med vår vandring - helt klart den tuffaste vi har gjort.

Bilder från vandringen finns i mitt Picasaalbum, klicka här.