2008-07-13

Smålandsbesök

Tidigt imorse lämnade vårt besök oss efter fem mer eller mindre intensiva och mycket trevliga dagar. Då de anlände i tisdags, efter 160 mil i bil, tog vi det ganska lugnt, men på kvällen gick vi in till Odeon bar här i Brugg en sväng. I onsdags åkte vi till Waldshut för att äta glass och på vägen tillbaka tog vi ett dopp i poolen.

I torsdags gjorde vi en ordentlig utflykt. Vi åkte till Luzern för att ta kugghjulståget upp på Pilatus. Vägen upp var vacker och omväxlingsrik. Till en början åkte vi genom skog och betesmarker och på slutet blev landskapet kargare. Väl uppe på toppen gick M, J och jag upp på Esel för att beundra utsikten över alperna (C avstod den lilla bergsbestigningen och lyssnade på alphorn vid serveringen istället).

Med mer eller mindre darriga ben efter den korta men branta vandringsturen upp på Esel och tillbaka gick vi genom drakgrottorna. Där fanns det många "gluggar" att kika ut igenom och här kikar J ut genom en av dem.

Här nedanför kan ni se några kor som betade på sluttningarna av Pilatus samt tåget som vi åkte upp till Pilatus med.

Efter att ha stärkt oss med glass, morotskaka respektive öl åkte vi så ner till Alpnachstad igen där K väntade under ett parasoll vid serveringen. Vi åt lunch tillsammans innan vi tog oss in till centrala Luzern.

I Luzern tog vi en av kvällsbåtarna till Weggis tur och retur. M och jag åkte ju dit redan i april för att delvis bestiga Rigi Kulm. Jämför gärna bilden nedan med den näst sista bilden i inlägget jag skrev då. Samma plats men en helt annan bild...

Från båten såg vi Pilatus i all sin prakt...

I fredags, efter att jag, C och K hade tagit en morgonpromenad upp på Bruggerberget, tog vi det lugnt vid poolen nästan hela dagen. Lagom tills vi hade packat ihop och skulle åka hem blev det ett ordentligt oväder då till och med en del tegelplattor blåste ner från taken! Vi satt i bilen och beundrade skådespelet.

Igår var det så vår sista dag med besök. C, K, M och jag började dagen med en promenad längs Aare innan vi åt frukost. När vi så småningom var klara åkte vi till Zulauf, handelsträdgården i Schinznach Bad. På vägen hem stannade vi så klart och åt glass i Villnachern. :-) Resten av dagen tog vi det lugnt hemma för att våra besökare (och vi!) skulle kunna vila upp sig inför avfärden imorse. Och nu är de allstå på väg vidare genom Europa.