2009-05-08

Rondeller

Igårkväll hade vi hemgrupp. Varje vecka börjar vi med en "ice breaker" och den här veckan var det en fråga: Vad irriterar dig när du kör bil?

Ett av svaren var "folk som blinkar vänster när de ska in i/är inne i rondeller".

Det fick mig att börja fundera. När jag tog körkortet fick jag lära mig följande:
Blinka höger om du ska höger, blinka inte alls om du ska rakt fram och blinka vänster om du ska vänster. Ska du svänga vänster ska du dock byta till högerblink efter utfarten "rakt fram" för att visa att det är dags att lämna rondellen.

Några år senare fick jag revidera detta och lärde mig att väl inne i rondellen måste man blinka höger när man ska köra ut ut rondellen, oavsett om man kör ut åt höger, rakt fram eller åt vänster eftersom det är ett körfältsbyte. Okej, så jag lade helt enkelt till högerblink strax efter den "högra utfarten" när jag ska rakt fram för att visa att jag är på väg att lämna rondellen. Lade till, dvs. jag blinkar fortfarande vänster innan jag kommer in i rondellen och tills jag har kommit till strax efter utfarten "rakt fram" (då jag byter till högerblink) om jag ska vänster precis som jag blinkar höger hela tiden om jag ska till höger.

Hur som helst, det här är tydligen en känslig fråga och många betraktar "vänsterblinkare" som idioter. Sant är förvisso att det inte finns något krav eller någon lag som säger att man måste blinka vänster. Men det finns inte heller någon lag som säger att det är förbjudet! Eftersom jag dessutom har färdats både till fots och per cykel vid många rondeller uppskattar jag verkligen bilförare som är tydliga med vart de är på väg så att jag som fotgängare eller cyklist vet om jag kan ta mig över övergångsstället/cykelöverfarten utan att bli påkörd.

Så mitt råd (som följer reglerna) är: blinka alltid höger innan du svänger ut ur en rondell. Blinka gärna höger innan rondellen om du ska åt höger och blinka gärna vänster innan och i rondellen om du ska till vänster, men glöm i så fall inte att byta till högerblink innan du svänger ut. Detta gör i alla fall mig glad om jag står och väntar vid en cykelöverfart precis utanför rondellen och gör mig säkrare på vart du är på väg oavsett om jag själv promenerar, cyklar eller kör bil. I trafiken skadar det oss aldrig att vara tydliga med våra avsikter eftersom trafiken är ett samspel mellan alla trafikanter.

En enligt mig mycket bra artikel i ämnet hittar ni här.

En gång tidigare har jag skrivit om trafik, då om fotgängare. Det inlägget hittar ni här. Nu har jag fått veta hur man ska tänka här i Schweiz också, även om det, precis som i Sverige, är lite hur som helst med den saken. Nåväl, i skolan får barnen ibland lära sig följande lilla ramsa som jag tycker är bra:
Links gehen, gefahr sehen.
(Gå på vänster sida, se faran.)

Inga kommentarer: